Markante borgere | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Markante borgere

Viden og værktøjer til færre frustrationer

Hvad gør vi ved manglende tillid, eskalerende konflikter, vrede borgere og frustrerede offentligt ansatte?

Borgernes tillid til det offentlige er under pres. Det offentliges myndighed og respekten for folkevalgte politikere er ikke længere en selvfølge. Borgerne vil ikke finde sig i hvad som helst. Det er godt for demokratiet, men også en udfordring...

Læs mere

Hvad gør vi ved manglende tillid, eskalerende konflikter, vrede borgere og frustrerede offentligt ansatte?

Borgernes tillid til det offentlige er under pres. Det offentliges myndighed og respekten for folkevalgte politikere er ikke længere en selvfølge. Borgerne vil ikke finde sig i hvad som helst. Det er godt for demokratiet, men også en udfordring for det offentlige.

Borgerne møder i stigende grad det offentlige med høje forventninger, store krav og stærke følelser. Nogle har særinteresser. Andre er engagerede i enkeltsager. Det handler om min sag, mine problemer, mine interesser, min diagnose, mit barns trivsel, plejen og omsorgen for mine forældre, den stigende trafik forbi mit hus, byggeriet på min nabos grund eller den nye vej gennem mit smukke naturområde. Nogle skælder ud, er fortvivlede og stiller urimelige krav. Andre har helt rimelige krav, som det offentlige hverken har rammer, ressourcer eller muligheder for at imødekomme.

Hvem er de markante borgere? Hvordan kan vi forstå deres adfærd? Hvad stiller vi op med deres frustrationer? Og hvordan møder vi dem professionelt, løsningsorienteret og konfliktnedtrappende, så vi også selv får større ro og sikkerhed i mødet? Så vi modvirker tillidskrisen og bevarer borgernes tillid?

MARKANTE BORGERE tilbyder viden og værktøjer til færre frustrationer i mødet med markante borgere.

 

“Den offentlige sektor står foran store velfærdsudfordringer i de kommende år. Borgernes tillid til politikere, myndigheder og offentligt ansatte er derfor vigtigere end nogensinde. Det arbejde begynder i mødet med den enkelte borger. Vi skal styrke tilliden til det offentlige og skabe en god dialog og et godt samarbejde med borgerne, også når det er svært.”
Jacob Bundsgaard, borgmester Aarhus Kommune

“Det er en vigtig pointe, at det ’markante’ ikke er en personlighed eller et karaktertræk hos mennesker, men en adfærd, som kan opstå hos os alle i specifikke situationer. Metoderne i bogen har givet mig konkrete arbejdsredskaber og nye forståelser af de underliggende konflikter, der kan opstå mellem borgere og myndighed, og som kan hjælpe begge parter med at forstå hinandens ståsteder, når dialogen er kørt skæv.”
Lise Uldal Kræmmergaard, cand.soc. i jura, borgerrådgiver Haderslev Kommune

“Konflikter er blevet en del af mange offentlige ansattes hverdag, og evnen til at håndtere dem har stor betydning for borgernes opfattelse af ’det politiske system’. Jeg har med stor glæde anvendt bogen på mit kursus i konstruktiv konflikthåndtering for offentlige forvaltere. Bogen har mange kloge perspektiver og formidler i et klart sprog og med mange eksempler, hvilke værktøjer der kan være gavnlige at anvende i forskellige situationer.”
Annika Agger, cand.techn.soc. og ph.d., lektor og forsker i konflikthåndtering, borgerinddragelse og samskabelse ved Roskilde Universitet

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2023), 
272 sider
Vejl. Pris
340,-
ISBN 9788759342497
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2023), 
272 sider
Vejl. Pris
306,-
ISBN 9788759343128

Anmeldelser

Medier

A A A A A - Altinget

A A A A A "Bogen bør være... Læs mere

Medier

A A A A A - Altinget

A A A A A "Bogen bør være fast pensum på forvaltningsuddannelser og for kommunalpolitikere." - Anmeldelse i Altinget af fhv. kommunaldirektør Christine Brochdorf, 2. juni 2023.

"Kløften mellem, hvad vi forventer, og hvad vi får fra velfærdsstaten, vokser. Og det gør os rasende". – Politiken Debat, forsiden, 16. september 2023

"Mange offentligt ansatte går rundt med en følelse af, at der aldrig er nogen, som er tilfredse med deres arbejde". – Debatinterview i Politiken Debat, side 3, 16. september 2023

"Højtråbende borgere udfordrer demokratiet." - Overskrift i Danske Kommuner, 29. juni 2023

"Højtråbende borgere skræmmer livet af politikere og offentligt ansatte." - Overskrift på Kforum, 1. juni 2023

"Ny bog tilbyder løsninger på tillidskrise mellem borgere og politikere." - Overskrift i Midtjyllands Avis, 13. juni 2023

A A A A A "Ny bog kan give mere demokratiske samtaler mellem embedsmænd og borgere. I en tid med smuldrende tillid og stigende krav til det offentlige kommer Hans Mogensens relevante bog 'Markante borgere' med gode råd og værktøjer, der er lige til at tage i anvendelse..." - Indledning til anmeldelsen i det politiske medie Altinget, 2. juni 2023

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Prolog 9

Forord 13

Indledning 17
   Markante borgere og deres adfærd 17
   Et blik i spejlet: Forråelsens ansigt? 20
   En forklaringsmodel 25
   Borgernes tillid 29

1 DEL: TILLIDSKRISEN
1 Demokrati i krise 35

   Dramaet i Oregon 35
   Tilliden er skrøbelig 38
   Vrede vælgere stemmer vredt 42
   Når patienten er klogere end lægen 46
   Tillidskrisen? Hvilken tillidskrise? 50
   Syv greb til at styrke tilliden 55

2 DEL: MARKANTE BORGERE
2 Et portræt af markante borgere 67

   En definition 69
   At være i det offentlige 70
   Samfundets vilde problemer 72
   Mødet med markante borgere 74
   Fire arketyper 76
   Advokaterne 79
   De bekymrede 80
   Debattørerne 81
   De hellige krigere 82

3 Markante borgeres adfærd 87
   Vi ser og opfatter verden forskelligt 88
   Vi er ikke så rationelle 90
   Vi hører det, vi gerne vil høre 92
   Vi hyler med flokken 94
   Vores følelser trumfer fakta 95
   Vi elsker en god konspiration 97
   Når Sisyfos (næsten) lykkes 102

4 Eksempler fra virkeligheden 109
   Advokaten, der fik en sms 109
   De bekymrede mødre og vejen 114
   Læserbrev fra trafikdebattøren 118
   Politiefterforskerens afhøring 121
   Aktindsigt fra borgerrettighedsforkæmperen 127
   Gentagne henvendelser 132

3 DEL: VÆRKTØJER
5 Værktøjer til forventningsafstemning 139
   En metode 139
   Trin 1: Interessentanalysen 141
   Trin 2: Projekttrekanten 147
   Trin 2: Cirklen til afvejning af hensyn 149
   Trin 2: Fodboldmodellen – fem dimensioner 150
   Trin 3: Byg bro over forventningsgabet 152
   Trin 3: Trafiklyset 154
   Når det bliver svært 155

6 Værktøjer til bedre borgerinddragelse 161
   Borgerne forventer mere indflydelse 163
   Kridt banen op 167
   Hvad er formålet med at inddrage? 167
   I hvor høj grad skal vi inddrage? 169
   Hvem skal vi inddrage? 171
   Hvor tidligt skal vi inddrage? 172
   Hvordan skal vi inddrage? 174
   Hvordan møder vi interessekonflikter? 174
   Retten til at mene noget andet 181
   Det gode borgermøde 181
   En struktur for det fysiske møde 183
   Forberedelsen 184
   Kom godt fra start 186
   Når debatten gives fri 187
   Få afsluttet godt 188
   Efter mødet 188
   Hold fast i den gode tone 189
   Når borgerne har ønskelister 191
   Når bølgerne går højt 192

7 Værktøjer til løsningsorienteret borgerdialog 197
   Færre klager og konflikter 198
   Borgernes følelse af retfærdighed 199
   Hvad giver vi borgerne? 200
   En samtale i fem faser 201
   Fra ulvesprog til girafsprog 203
   Tryk, træk eller bryd af 204
   Følelser som budskab 205
   Tøm rygsækken – og lyt! 206
   Den svære samtale med borgeren 208
   Når vi skal give borgeren et afslag 209

8 Hvad gør vi så nu? Fem ideer 215
   Et blik på os selv: Forråelsens ansigt? 216
   Et blik på borgerne: Hvem møder vi? 216
   Et blik på mødet: Når det bliver svært 217
   Et blik på processen: Oplevelsen af uret 219
   Et blik på værktøjerne: Den svære samtale 220

Epilog: Kampen om Dalen 223
   Mobiliseringen 225
   Aktionen 230
   Kampen om Dalen 235
   Møderne 237
   Planen 238
   Flere møder 240
   Høringssvarene 242
   Juleønsket 242
   Sejren – og det, der fulgte efter 245

Liste over bogens værktøjer 247

Liste over bogens figurer 249

Litteratur 251

Indeks 265

 

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.