Bogcover til Mad og medier
Kig i bogen

Mad og medier

Æstetik, forbrug og identitet

Vi spiser mere og mere alene, mens folk samles i nye online madfællesskaber. Vi bruger generelt mindre og mindre tid på at lave mad, men tager og poster billeder af mad som aldrig før.  Forbrugeren overvåges via de sociale medier af store og små fødevarevirksomheder, mens forbrugeren via de samme medier kan anmelde og shitstorme fødevareindustrien og restauranter, hvis de begår den mindste fejl. Paradokserne i det komplekse nutidige forhold mellem mad og medier er mange.

Mad og medier giver en grundlæggende indføring i det historiske aspekt af forholdet mellem mad og medier, og i hvordan forskellige food celebrities i dag gør brug af medierne til at kommunikere deres budskab til forbrugerne. Forfatterne viser også, hvordan madæstetik er blevet en medieret kampplads, hvor idéer om den gode og dårlige madforbruger kommer til udtryk. Endelig sætter bogen fokus på de normer, der styrer opfattelsen af kønnenes forhold til mad – også i medierne.

Teoretisk tager bogen bl.a. udgangspunkt i sociologerne Michel Maffesoli, Andreas Reckwitz og Pierre Bourdieu. Bogen præsenterer forskning, der metodisk arbejder i krydsfeltet mellem tekstanalyse, interview og observation.

Bogen er til studerende, forskere og praktikere inden for medier, kommunikation og de æstetiske fag, sundhed og fødevarer, samfundsvidenskaberne samt det pædagogiske felt.


Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. udgave (2021), 144 sider
    ISBN: 9788759338360
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2021), 144 sider
    ISBN: 9788759340424
    Academic Books
    172,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

Tak 7

Introduktion 9
Mad i et humanistisk og sociologisk perspektiv 15
Medialisering og mediebegreb 17
Forfatternes faglige og metodiske baggrund 18
Teoretiske perspektiver på mad- og medieforbrug 20
Hvorfor og for hvem? 24

Kapitel 1
Et historisk perspektiv på mad og medier: Fra kogebøger til YouTube 25

Historisk perspektiv på madmedier: Udvikling og kontinuitet 27
Madmedier som historisk kilde til skiftende idealer 29
Kogebogen: Fra anvisningslitteratur til kunstkogebøger 30
Madmagasinet 39
Madprogrammet 42
Internettets tidsalder 47
Diversificering, singularisering og nye globale fællesskaber 48
Autoriteternes fald og "amatørens" oprejsning 50
Deltagelse, overvågning og aktivisme 51

Kapitel 2
Mad og celebrities 53

Celebrity chefs eller food celebrities 56
Den tilgængelige og eksklusive madkendis 58
De første franske stjernekokke 59
Succeshistorien for den moderne kok 62
Den intime kendiskok 63
Kendiskokken som autoritet og brand 65
Scoremiddag med Paltrows fisselys 71
Michelle Obamas madaktivisme 73
"Amatørcelebrity" og professionel celebrity 74
At komme tæt på sine madidoler 76
Når madcelebrityen skuffer 79
Madkendissernes betydning for madkulturen 81

Kapitel 3
Medier og madæstetik 83
Æstetisering og smagsdomme 84
Madæstetik: Fællesskab og nature morte 87
Gastronomiens skiftende æstetiske idealer 90
Brands som æstetisk reference 92
Osteæstetik som rebranding af Arla 94
Madæstetik i medierne i dag 96
Madpornografi 97
Provoæstetik og badekar med brun sovs 101
Moral og klassemobning på Facebook 104

Kapitel 4
Køn, mad og medier: Mellem repræsentation og hverdag 107
Køn, mad og praksis 109
Kogebogens kønning 111
Når kønsstereotyperne overskrides 116
Når køn smitter af på madbrands 120
Kønsforhandlinger i praksis med stereotyperne som baggrund 123 Madkundskab med madvideoer 128
Kønsaktivisme i madmedierne 130

Litteratur 133

 

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik