Content section
Mørkelygten
Køb bogen
Yderligere information
Indhold
Forord · 9
Forord til 2. udgave · 13
Indledning · 15
Mørkelygten · 15
Lydighedspligten · 18
Ingen navne · 19
Dokumenter og anonyme kilder · 22
Udsagn forelagt ministre og topembedsmænd · 25
Bogens opbygning · 27
1. Politik forklædt som statistik · 31
Et fuldstændig usagligt notat · 32
Det opfanger ikke effekten af aktivering · 34
Man skal levere den vare, der bliver efterspurgt · 36
Man kan ikke sige, at det er decideret løgn · 40
I den her sag er der ikke begået fejl · 44
Uafhængig af den siddende regering? · 47
En brik i et spil · 49
2. En kommunikationsplan som faglig facitliste · 55
Det er jo manipulation · 56
Vi skal tegne et billede i pressen, ingen kan afvise · 60
Du begynder at orkestrere virkeligheden · 63
Metoden er, at du regner baglæns · 65
Man skal altid fortælle, at man har valgt den rigtige løsning · 68
Det er med statistik som med kvinder i bikini · 70
For at give det et sagligt skær · 73
Du er beskidt, knægt · 75
Hvis ikke du gør det, så gør modstanderen det · 77
Det er en faglighed i sig selv · 79
3. En kommission som alibi · 83
En bagvendt måde at gøre det på · 85
Uhensigtsmæssigt at fortælle noget · 87
Det var grådige grise, og det kan man ikke sige offentligt · 91
Den, der skriver, har magten · 97
En konklusion, der skulle tvinges igennem over for kommissionen · 100
Man er naiv, hvis man ikke tror, at det er sådan, det foregår · 103
Analysen er en form for alibi · 108
Problematisk, uhensigtsmæssigt, dårlige effekter · 113
Virkeligheden var blevet voldsomt uinteressant · 119
Der er i princippet ikke fejet noget ind under gulvtæppet · 121
4. At tøjle rapporter og undersøgelser · 127
Min kollega lavede en fejl ved at sige for meget · 129
Hvis forbeholdene ikke passer ind i politikken, forsvinder de · 131
At vildlede bliver jo gradbøjet · 133
Cover my ass så leverer jeg det skyts, der kan bruges · 136
En ren desavouering af undersøgelsen · 139
For offentligheden er det fuldstændig uigennemskueligt · 141
Meget, meget få interesserer sig for at grave ned i tallene · 144
5. At undertrykke uønsket viden · 147
Afhængig af regeringens støtteparti · 148
Beskyttelse af ministeren · 151
En redegørelse, der skulle kunne tåle offentlighedens lys · 154
Vi bad om, at det blev neutraliseret · 157
Jeg har i aftes modtaget ministerens redegørelse · 162
Vi kan ikke komme igennem til Folketinget · 170
En præcis formulering · 177
Så læseren ikke kan se den skjulte betydning · 183
Kreativ besvarelse af spørgsmål · 185
Journalisterne forstår det ikke · 191
6. Kammeradvokaten som juridisk figenblad · 195
Rent juridisk var vi meget i tvivl, om der var hjemmel · 196
Det var anderledes, hvis man blev puttet i fængsel · 199
Det hænger i neglene og det kunne vi også godt se · 202
Det er jo bekræftet af Kammeradvokaten · 205
At stille opgaven, så han kun kan svare på den rigtige måde · 206
Der er vi jo klar over, at den er gal · 208
Lidt for meget banjo · 212
Kammeradvokatens rødmegrænse · 214
At løse et problem ved at omdefinere ords betydning · 217
Man kan enormt meget juridisk, hvis man vil · 220
7. EU-retten som tag selv-bord · 225
Det vil højst sandsynligt blive underkendt · 227
Der skal laves en begrundelse · 228
Det var det halmstrå, jeg kunne finde · 230
Jeg har slettet en del, da det ser uhensigtsmæssigt ud · 233
Vi gør honnør, mens skibet går ned · 234
Det er dig, der er minister · 239
Er vi alle sammen enige om det? · 241
Man oplyser ikke Folketinget om det, der går imod ens sag · 245
En tilstrækkelig klar advarsel · 251
Den juridiske vurdering er reelt noget anderledes · 255
En sag ved domstolen tager for tiden ca. 17 måneder · 258
Den er ikke helt umulig at forklare · 261
Det har hele tiden været regeringens klare opfattelse · 264
Ups, nåh! Hov, det havde vi misforstået · 266
Man skal ikke være tossegod · 269
En falsk spærreballon · 274
Bare man trykker hårdt nok på maven · 278
8. At fjerne folkeretlige forhindringer · 283
Kom nu ikke og sig, at det ikke kan lade sig gøre · 285
Der er flere skuldre, der skal bære · 287
En strengt sproglig vurdering · 289
Amerikanerne siger, det er ret simpelt · 294
Det er jo selvtægt · 299
Alle vidste, at der ikke var noget FN-mandat · 304
Denne resolution er ikke nogen blankocheck · 307
Hvis ikke du gør det, kan du ikke bruges · 312
Vi har i talrige papirer gjort klart, at det ikke er nok · 319
At stå sig godt med de store drenge i skolegården · 324
Sandhedens klæder konklusioner · 329
Kunsten at regne baglæns · 330
At forklæde politik som teknik · 333
Sløring af interesser · 336
Halmstrå og figenblade · 339
Ingen over folketinget? perspektiver · 343
Efter ordre oppefra · 343
Myten om de objektive og uafhængige embedsmænd · 350
Hvilket demokrati? · 355
Modstand mod forandring · 366
Alternative muligheder · 371
Appendiks: At sælge en offentlighedslov · 379
Det er en ring, man slår, uden om centraladministrationen · 380
Fiktionen om de 26 udvidelser · 385
Det er jo kommissionen, som siger, vi skal · 396
Et fortroligt rum, der eksisterer allerede i forvejen · 401
Lettere at føre Folketinget bag lyset · 404
Litteraturliste · 411
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplarer ikke til rådighed
Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.
Læs mere om vores betingelserHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.