Bogcover til Let's get started!
Kig i bogen

Let's get started!

Engelsk med billedbøger i indskolingen

Når vi læser en rigtig god historie, fascineres og overraskes vi. Vi får mulighed for at kigge ind i andre menneskers livsverden og for at se tingene fra deres perspektiv.

Fortolkningsmulighederne er mange! Men hvordan tilrettelægges kommunikative aktiviteter med udgangspunkt i billedbøger?

Kan man arbejde med skriftsprog fra starten, når eleverne også er ved at lære at læse og skrive på dansk? Og hvad så med bevægelse i undervisningen?

 Disse spørgsmål svarer forfatterne på i denne praksisnære bog, henvendt til engelsklærere i indskolingen.

 I bogen præsenteres fem forløb baseret på autentiske billedbøger, hvis indhold spænder fra spisebordet, hvor Daisy ikke vil spise ærter, til utålmodig venten på regn i det nordlige Australien. Forløbene har indtænkt progression og gør det tilsammen muligt for læreren at berøre alle mål i engelskfagets første forløb. Gennem meningsfulde og sjove aktiviteter opbygges elevernes mundtlige og skriftlige færdigheder samt deres interkulturelle kompetence. Aktiviteterne er tænkt eksemplarisk og kan derfor bruges med andre billedbøger, hvis du får lyst til at basere din undervisning på billedbøger, men kan også bruges som supplement til det materiale, du bruger i forvejen.

Med bogen, som er baseret på den seneste viden om begynderundervisning i fremmedsprog, får du mulighed for allerede fra allerførste engelsktime at arbejde med meningsfulde historier sammen med dine elever.

LET S GET STARTED! henvender sig til:

  • Engelsklærere og vejledere i indskolingen
  • Studerende på læreruddannelsen og på efter- og videreuddannelse.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2017), 172 sider
    ISBN: 9788759326213
    Academic Books
    185,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Læreren er grundigt hjulpet på vej med konkrete aktivitetsforslag og med forslag til læringsmål og tegn. Forfatterne illustrerer en god portion viden om den praktiske gennemførelse i undervisningen. De har selv prøvet det. Eller i hvert fald noget af det.

Samtidig lykkes de med at vise vejen til undren og begejstring med inspiration til, at eleverne får lejlighed til at arbejde ud fra autentiske billedbøger. Mulighed for via "den gode historie" at få indsigt i livet og verden."

- Christina Hellensberg, Folkeskolen.dk

Indholdsfortegnelse

Indhold

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Indledning og læsevejledning 11
Sådan er bogen opbygget 12
Sådan kan du bruge bogen 13

DEL 1 · TEORI OG RAMME
Kapitel 1
Hvorfor billedbøger? 21

Kapitel 2
Tværgående teoretiske perspektiver 25

DEL 2 · UNDERVISNINGSAKTIVITETER
Kapitel 3
Billedbøger og mundtlighed: Eat Your Peas 37

Kapitel 4
Billedbøger og ordforråd: Christmas Wombat 61

Kapitel 5
Billedbøger og literacy: Big Rain Coming 93

Kapitel 6
Billedbøger og fokus på form: Monkey Puzzle 117 

Kapitel 7
Billedbøger og kultur: Voices in the Park 135

Litteratur og videre læsning 163

Bilag: Værktøjer 167

Stikordsregister 172

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Christine Ploug Lindberg på cpl@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik