Bogcover til Legitimitet under forandring
Kig i bogen

Legitimitet under forandring

- virksomheden i samfundet

Tidligere lå virksomhedens legitimitet i fælles normer, kontrol og central regulering via lovgivningen. I dag må virksomheden begrunde og berettige sig i legitimeringsprocesser præget af flydende, flertydige normer.

Kommunikative kompetencer og praksisser er blevet en fundamental forudsætning for at kunne navigere i et stadig mere dynamisk og mangfoldigt samfund. Samfundets legitimeringsprocesser har øget og ændret kompleksiteten mellem virksomhed og omverden.

Det har medført en eksplosion i virksomheders kommunikative praksisser.

Denne bog belyser hvorfor og hvordan gennem sociologiske, politologiske, filosofiske, retssociologiske, kommunikationsteoretiske og lingvistiske tilgange.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2013), 319 pages
    ISBN: 9788759315392
    Academic Books
    63,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Introduktion: Legitimitet under forandring ... 9

1. Samfundstræk og hverdagspraksis ... 27

    et sociologisk perspektiv  ændringer i legitimerende paradigmer

2. Legitimitet i netværkssamfundet ... 61

    et politologisk perspektiv  virksomheders deltagelse i styringsnetværk

3. Refleksiv ret og virksomheders samfundsansvar ... 89

    et retssociologisk perspektiv  legitimitet gennem  involvering i regelproduktion og selvregulering

4. Offentlighed som repræsentation af betydningssystemer ... 113

5. Synlighed og legitimitet ... 137

    et medieteoretisk perspektiv  mediernes rolle i det offentlige spil om virksomheders legitimitet

6. Virksomheden som samfundsborger ... 155

    et filosofisk perspektiv  legitimering igennem  Corporate Citizenship

7. Fra ansvarsfri til globalt ansvarlig ... 179

    et sociologisk perspektiv  virksomheden i samfundet

8. Legitimitetsstrategier i forandring ... 205

   - En analyse af CSR-kommunikation

9. Legitimeringsargumenter ... 235

    et lingvistisk perspektiv  virksomheders balancering mellem markedets og samfundets horisonter

10. Intern legitimitet i virksomheder ... 249

    et kommunikationsanalytisk perspektiv  virksomhedens interne

forståelse af legitimitet

11. Legitimerende praksisformer ... 273

    et sociologisk perspektiv  praksisformers funktion, strategi og begrundelse

Forfattere  313

Indeks  315


Pensumeksemplar

Som underviser, har du mulighed for at anmode om et eksemplar af denne title

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk