Hvordan skal vi forstå leg? Er det en særlig læringsform, eller er det en aktivitet i sin egen ret uden andet formål end sig selv? Og er vi nødt til at vælge det ene legesyn fremfor det andet?
Ifølge LEG - EN NY FORSTÅELSE er svaret nej. Den anviser derimod en tredje vej, hvor de to forståelser samles. Bogen formidler desuden et væld af nye indsigter om legen som fænomen:
- Hvem og hvad begrænser legen i dag, og hvordan frisætter vi legen?
- Hvad definerer leg og legetøj? Hvad er legesyn? Hvad betyder vores begrebsbriller for, hvordan legen opfattes og ses?
- Hvordan udvikler legen barnets socialitet, selvkontrol, kreativitet, sprog/literacy og læring af den første matematik?
- Hvordan påvirker og udvikler legen barnets gener og hjerne? Hvad betyder professionsbegrebet 'intergenerationel pædagogik'?
- Legen går helt tilbage til menneskets forhistorie. Hvilke konsekvenser får denne nye viden for professionernes begreber og praksis?
- Hvorfor er legen nødvendig i fremtidens robotalder? Hvordan kan legens potentiale bruges i den fremtidsparate skole?
Disse og mange andre spørgsmål finder du svar på i denne banebrydende bog. God fornøjelse.
--------------------------------------------
"Bogen er meget vellykket, både fascinerende og rettidig. For en legeforsker, som undertegnede, er den en længe ønsket gave. Bogen kan yde et afgørende bidrag til en ny og langt mere nuanceret faglig debat om leg blandt studerende, praktikere og forskere". Carsten Jessen, legeforsker