Content section
Ledelseskommunikation
Teori og cases om følgeskab og forandring
Køb bogen
Yderligere information
Forord 13
Bogens opbygning 14
Tak 20
1. Ledelse og kommunikation i et historisk og diskursivt perspektiv 21
ANN STARBÆK BAGER
Indledning 21
Intensiveret interesse for ledelseskommunikation 23
Er ledelseskommunikation et fagligt felt i sig selv? 24
Et historisk og diskursivt blik på ledelse 25
Et væld af definitioner på ledelse 26
Fire overordnede ledelsesdiskurser 27
Kontrollørdiskursen 28
Terapeutdiskursen 29
Messiasdiskursen 30
Økolederdiskursen 31
En spændende og udfordrende brydningstid 33
Fortællinger fra praksis: Spændt ud imellem ledelsesdiskurser 33
Orienteringer i ledelseskommunikation 36
Informationsorienteret ledelseskommunikation 37
Forståelsesorienteret ledelseskommunikation 38
Involveringsorienteret ledelseskommunikation 39
Balanceakt mellem informations-, forståelses- og involveringsorienteret ledelseskommunikation 39
Korrelationer mellem de fire ledelsesdiskurser og kommunikationsorienteringerne 41
Monologisk deltagelse vs. dialogisk deltagelse 43
Fortællinger fra praksis 43
Ledelsesbobler og -ekkokamre 45
Diskurser i organisatorisk kommunikationsforskning 46
Teori- eller praksistilbøjelighed i ledelse 46
Dissensus- eller konsensustilbøjelighed i ledelse 47
Fire kommunikationsdiskurser: Funktionalistisk, fortolkende,
positionerende og kritisk 48
Fortællinger fra praksis 52
Afrunding: Ledelseskommunikation som et udfordrende fænomen
og lederen som diskursjonglør 54
Litteratur 56
2. Lederen som hverdagsforfatter 61
At lede en mangestemmig organisation
HEIDI HANSEN
Indledning 61
Introduktion til kommunikation-som-konstituerende 62
Diskursbegrebet 65
Lederen som hverdagsforfatter 67
En narrativ tilgang til ledelseskommunikation 68
Sensegiving og sensemaking 70
En organisation eksisterer i en diskursiv arena 72
Samtalerum 73
Handlekraft 74
Bugtaleri 76
Bugtaleri som distanceledelse 77
Materialitet og handlekraft i et ledelsesperspektiv 78
Materialitet skaber erindring 79
Tekst som ikke-menneskelig aktør 79
Tekst som makroaktør 80
Cirkulært forhold mellem tale og tekst 80
Syddansk Universitet som case 81
Flydende organisatoriske grænser 82
Universitetsloven som ikke-menneskelig aktør 82
FN’s 17 Verdensmål bliver SDU’s mål 84
FN som makroaktør 86
De 17 Verdensmål organiserer SDU’s materielle tilstedeværelse 87
Deltagere i SDU’s diskursive arena 89
Afrunding 94
Litteratur 95
Virksomhedscase:
Ledelseskommunikationens treenighed 99
TORBEN BUNDGÅRD, VICE PRESIDENT,
REPUTATION OG CORPORATE BRAND, NOVO NORDISK
Grundlagt på stærke værdier 100
International Meeting: Det strategiske rum 101
Quarterly Meeting: Resultaterne i fokus 102
Lars Live: Det personlige og uformelle rum 104
De vigtige mellemledere 106
3. Relationel ledelseskommunikation 109
Vejen til at lykkes med distribueret ledelse
HELLE KRYGER AGGERHOLM
Indledning 109
Distribueret ledelse: Når lederen deler ansvaret med medarbejderne 110
Case I: Skanderborgmodellen 112
Relationel og samskabende ledelseskommunikation 113
Den relationelle ledelseskommunikations konkrete elementer 115
Klar kommunikation om strategi og målsætninger: 5R-afstemtmodellen 116
Skabelse af gensidig tillid og psykologisk tryghed 120
Nærvær og lydhørhed 123
Inddragelse og medbestemmelse 124
Etablering af fælles ansvar og udvikling 126
Feedback og konflikthåndtering 127
Case II: Gentofte Kommunes Job-, Aktivitets- og Kompetencecenter (JAC) 128
Relationel ledelseskommunikation: Den moderne leders kommunikative praksis 130
Hvis du vil vide mere 131
Litteratur 132
Lederrefleksion:
Om at kommunikere i kaos – og sætte retning i det uvisse 137
PERNILLE LOHSE, CHEF FOR TESTCENTER DANMARK, REGION HOVEDSTADEN
En uklar opgave – med usikkerhed som vilkår 138
4. Medsamtalende subjekter 143
En dialogisk diskursanalyse af ledelseskommunikation
ANNA VIBEKE LINDØ
Indledning 143
Den sproglige vending 145
Hvad er positionering? 147
Autoritetsbegrebet under forandring 148
Hvad er en dialog? 149
Hvad er dialogisk diskursanalyse? 150
Bang og Døørs dialogmodel 151
Teknologisering af diskursen 152
Analysemetoden 154
Ordvalg: Leksikon 155
Deiksis: Pegeord 156
Relationer: Modalitet 157
Case: Med livet i hænderne 158
Traumelederen: Den formelle og den indre autoritetstildeling 159
Autoritetstildeling fra siden og nedefra: Kommunikation med team og patient 162
Teamet 162
Patienterne 165
Opsummering og perspektivering 168
Afrunding 169
Litteratur 170
Virksomhedscase:
TED Talk-inspireret koncept blev en gamechanger 173
GITTE RY MATHIASEN,
SENIOR SUPPLY CHAIN COMMUNICATIONS MANAGER, ARLA
‘Why, what, how’-præsentationer fungerede ikke 173
CalTalks som nyt koncept 174
CalTalks fik toplederne ud af deres comfortzone 175
CalTalks som oplevelse 176
Datadrevet intern markedsføring 177
“Imitation er den ærligste form for smiger” 178
Hvorfor blev CalTalks en succes? 179
Hvordan er lederkommunikation i Arla i dag? 180
Mine bedste råd til dig som leder, der overvejer et TED Talk-koncept 181
5. Den interaktionelle skabelse af lederroller 183
MIE FEMØ NIELSEN
Lederroller og autentisk ledelse 185
Roller og identitet 188
Analysemodel 191
Data og analyser 192
Eksempel 1: Vi skal ikke lave cellearbejde 193
Eksempel 2: Der er nogle for specielle spændinger 196
Eksempel 3: Du er vant til strategiprocesarbejde 197
Fra handling til rolle 202
Positioneringsakser til analyse af lederroller 203
Perspektiver for fremtidigt arbejde med analyse af lederroller 205
Sådan kan du bruge samtaleanalyse til at styrke din ledelseskommunikation 208
Litteratur 210
Lederrefleksion:
Når fagligheden skal frem 215
MICHELLE GULDBORG HAGELBERG, TIDL. RIGSHOSPITALET, NU SELVSTÆNDIG
Kultur: At opbygge og opretholde en sund kultur i personalegruppen som helhed trods individualistkompetencer 217
Faglighed: At opbygge og opretholde en høj faglighed og organisationsforståelse trods individualistkompetencer 219
Nedbryde faggrænser: At udbrede opgaveglidning for at opnå organisatorisk legitimitet 220
6. Overbevisende lederkommunikation 223
Retoriske værktøjer til at finde og disponere indhold
PER LILJENBERG HALSTRØM
Indledning 223
Tre retoriske værktøjer til forandringskommunikation 224
Topik: Et værktøj til bredt at afsøge argumenter 224
Det retoriske pentagram 227
Oplæggets struktur: Hey! You! See! So! 230
Case: Ny rektor med forandringskommunikation til lærerstab 231
Rektors interview: Fire typer modstand skitseret 234
Lærernes interview: En femte og sjette kilde til modstand 235
Konklusion på interviews: Manglende argumentation for rektors beslutning 237
Topik: Værktøj til at finde, bearbejde og forstærke sin argumentation 238
Omstændigheder 239
Parallelle topoi 242
Delkonklusion om topik som middel til at opdage og bearbejde argumenter 243
Oplæggets tilpasning til den retoriske situation 244
Oplæggets struktur 247
HYSS-modellen 249
Konklusion: Problemet ved rektors oplæg er tredelt 254
Litteratur 256
Virksomhedscase:
Ledelseskommunikation som katalysator for transformation og fusion 259
PIA STOKLUND, TIDL. HEAD OF GROUP COMMUNICATIONS,
OG JEANNETTE SPIES, TIDL. HEAD OF INTERNAL COMMUNICATIONS, NETS
Nets Group Communications 259
Ledelseskommunikationen som centralt omdrejningspunkt 260
Annoncering af fusionen mellem Nets og Nexi: Sådan klædte vi lederne på 261
At lede sit team og sig selv i en tid præget af usikkerhed 261
Klare budskaber og forventninger til lederne 262
At navigere i perioden fra ‘Signing’ til ‘Closing’ 264
Fælles tilgang og onboarding af Communications Directors og HR Directors 265
Effektiv ledelseskommunikation som centralt element i den fortsatte proces 266
Gode råd 266
7. Visuel ledelseskommunikation i en digital kontekst 269
HANS-CHRISTIAN CHRISTIANSEN OG GITTE ROSE
Indledning 269
Hvorfor gør billeder indtryk? 271
Hvad er en metafor, og hvordan fungerer den? 272
Metaforik i ledelse og kommunikation 273
Metaforer og symboler i visuel betydningsdannelse 276
Ledelse gennem skærme 278
Sociale medier simulerer ‘rigtige’ samtaler 278
Medieringen af øjenkontakt, mimik og kontekst 279
Personlig branding og Thought Leadership med billeder 280
Thought Leadership som modreaktion på støj og misinformation 281
Visuel vidensformidling 282
Metaforer og branding i covers 284
Billeder og metaforer i forandringsledelse 285
Visuel forandringskommunikation i en VUCA-tidsalder 287
Lederkommunikation og billedlig metaforik i forandringsledelse 289
Veje og rejser i forandringslandskaber 290
Alternative metaforer til at skildre forandringsprocesser i virksomheder? 292
Afrunding: Værdien af metaforer og billeder i ledelseskommunikation 295
Litteratur 295
Lederrefleksion:
Hvordan kommunikerer vi det? 301
MARTIN ØSTERGAARD CHRISTENSEN, STADSDIREKTØR, AARHUS KOMMUNE
Sociale medier som ledelsesgreb 302
De ‘vilde problemer’ 303
De gode historier skal frem 306
Gode råd 309
8. Ledelseskommunikation under kriser 311
FINN FRANDSEN OG WINNI JOHANSEN
Indledning 311
Ledelse og lederskab under kriser 312
Ekstern kommunikation under kriser 314
Krisekommunikation som imagegenoprettelse 315
Situationsbestemt krisekommunikation 317
Krisekommunikation i den retoriske arena 320
Intern kommunikation under kriser 323
Herlufsholm i krise: Ledelseskommunikation og de mange stemmer i arenaen 325
Herlufsholm-ledelsens krisekommunikation 327
De mange stemmer i arenaen 333
Arenaen og dens kommunikative kompleksitet 341
Litteratur 342
9. Forandringskommunikation 347
HELLE PETERSEN
Indledning 347
Den tværfaglige ramme 348
Forandringens nødvendighed og mening 349
Modstand mod forandring 354
Følelser i forandring 355
Lederen som container 356
Den vigtige relevansformidling 359
Cen/lok-strategien 360
Den adfærdspsykologiske model 362
Den socialpsykologiske model 365
Forandringsagenten 367
Falck som case 368
Forandringskommunikationen forberedes 370
Nyheden om fyringsrunde lanceres 372
Lederne klædes på 374
Cen/lok-strategi 375
Fra mellemlederens perspektiv 378
Afrunding: God forandringskommunikation er lidt af en balancekunst 379
Litteratur 380
10. Dialogisk feedback 383
Feedbacksamtaler, som medarbejderne efterspørger
BIRGITTE RAVN OLESEN
Hvad er feedback? 385
Dialogisk kommunikationsteori 386
Dialog og magt 389
Dialogisk feedback = produktiv feedback 393
En case fra MUS i en stor virksomhed 399
Hvor går det galt? 400
Praktiske værktøjer til at arbejde med dialogisk feedback 404
Metakommunikation som dialogisk kompetence 404
Skelnen mellem observation, oplevelse og tolkning 405
Mærk efter, hvor du selv er 409
Vær opmærksom på din tilgang og dit sprog 410
Dialogisk feedback fordrer dialogisk forholdemåde og øvelse 411
Litteratur 411
Bidragydere 414
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.