Kig i bogen

Ledelse i felten

Inspiration, læring og erfaringer fra ledelse i militæret

Ledelse i militæret har en lang og stærk tradition, og som mange uden for militæret i årtier har ladet sig inspirere af. Ledelse i felten − Inspiration, læring og erfaringer fra ledelse i militæret dykker ned i erfaringer fra militære øvelser og operationer i henholdsvis Grønland og Afghanistan og sætter fokus på, hvad vi kan lære af militær ledelse. Gennem feltnoter belyser forfatterne, hvordan ledelse fungerer i barske situationer, hvor beslutninger kan betyde forskellen på liv og død, og hvor vigtige ledelsestemaer som tillid, forandringer og psykologisk tryghed sættes på spidsen.

Ledelse i felten tager udgangspunkt i den militære kontekst og fortæller om ekstreme situationer, der tydeliggør, hvorfor ledelse er vigtig. Målet er at inspirere og give et spændende indblik i en anderledes ledelseskontekst og i arbejdet som soldat, leder og forsker i felten. Bogen er ikke kun relevant for militærfolk, men er i lige så høj grad skrevet til ledere, konsulenter og andre praktikere samt studerende og undervisere.

Læs om:
Opgavebaseret ledelse
Tillid og forventningsafstemning
Psykologisk tryghed
Læring og træning
Dynamiske rutiner
Forandringer
Meningsskabelse
Kollektiv ledelse

Ledelse i felten − Inspiration, læring og erfaringer fra ledelse i militæret er skrevet af Signe Bruskin, ph.d. i organisationsstudier og forfatter til bogen Mikroforandringer (2021), og Jakob Rømer Barfod, som er major og forsker i militær ledelse.

Indholdsfortegnelse

Forord ved Rane Willerslev 9

Forord ved forfatterne 13

Indledning 14
Ledelse i militæret 17
Den militære kontekst 17
Bogens fundament 18
Bogens indhold 20

1. Opgavebaseret ledelse 24
Krigshistorie 27
Auftragstaktik 27
Truppenfu?hrung 28
Mission Command 30
En række praksisser 31
Lederens rolle: opgaven i centrum 32
Forslag til videre læsning 34

2. Tillid og forventningsafstemning 36
Tillid 39
Den psykologiske kontrakt 40
Normative kontrakter 42
Brud på den psykologiske kontrakt 44
Kommunikation 47
Den altafgørende træning 48
De stærke bånd 49
Lederens rolle: tillid og kontrol 50
Forslag til videre læsning 52

3. Psykologisk tryghed 54
Psykologisk tryghed i team 57
Psykologisk tryghed som organisatorisk begreb 58
Fejl og kommunikation 60
Lederens rolle: åbenhed og transparens 63
Forslag til videre læsning 66

4. Læring og træning 68
Læring som grundvilkår 71
Praksislæring 71
Kognitiv læring 74
Efterrefleksioner 75
Træning 78
Lederens rolle: rammer og feedback 81
Forslag til videre læsning 82

5. Dynamiske rutiner 84
Rutinernes rolle 87
Dynamiske rutiner 88
Rutiner i komplekse arbejdsmiljøer 90
Lederens rolle: koordinering og fleksibilitet 91
Forslag til videre læsning 94

6. Forandringer 96
En foranderlig kontekst 99
Typer af forandringer 100
Planlagte forandringer 102
Emergerende forandringer 103
Mikroforandringer 105
Lederens rolle: tvivl og handlekraft 107
Forslag til videre læsning 109

7. Meningsskabelse 110
Ledelse som meningsskabelse 113
Meningsskabelse ifølge Weick 114
Meningsskabelse og identitet 116
Lederens rolle: facilitering og rammesætning 118
Forslag til videre læsning 120

8. Kollektiv ledelse 122
Ledelse i felten 127
Fra leder til ledelse 128
Uforudsigelighed 130
Kollektiv ledelse 130
Postheroisk lederskab og relationel ledelse 132
Fællesskab og medinddragelse 133
Flydende ledelse 134
Lederens rolle: involvering og dialog 135
Forslag til videre læsning 137

Afsluttende refleksion 139

Litteraturliste 141

Tekster til bogens billeder 149

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Fagredaktøren er Lone Fredensborg