Indledning
Om (faglig) ledelse af dagtilbud 9
Ledelse af dagtilbud 11
Hvad er faglig ledelse? 13
Hvorfor faglig ledelse i dagtilbud? 15
Bogens kapitler 19
Kapitel 1
Præsentation af Odense-projektet og datagrundlag 23
Et tilbud målrettet den enkelte leder 25
Forundersøgelsens formål 25
Kapitel 2
Ledelse starter med en leder 29
Argumenter for lederens tilstedeværelse i dagligdagen 30
Iagttagelser fra dagtilbud 34
Er det en leder, der skal være til stede? 36
Hvornår er en leder en leder? 38
En formel leder, tæt på de ansatte 39
Kapitel 3
En karakteristik af dagtilbuddets ledere og ledelse 41
Hvad adskiller lederen af dagtilbuddet fra øvrige offentlige ledere i velfærdssektoren? 42
Lederteam i dagtilbud 44
Lederteamets funktion og opgaver 45
Lederteamets betydning 49
Kapitel 4
Børnehusets interne organisering 55
Hvad er den optimale organisering? 56
Når lederen har vanskeligt ved at sætte holdet 61
Imellem professionelt læringsfællesskab og fleksibilitet 62
Fra vuggestue til børnehave 65
Det er den faglige leder, der sætter rammen 66
Kapitel 5
Ledelse af dagtilbuddets ansatte 69
Den pædagogiske leder som personaleleder 70
Har dagtilbud ansatte, der kan løfte opgaven? 71
Hvad bør kendetegne personaleledelse i dagtilbud? 75
Udfordringen med at rekruttere 78
Kapitel 6
Dagtilbuddets ressourcepersoner 83
Hvem er dagtilbuddets ressourcepersoner? 84
En definition og indkredsning af dagtilbuddets ressourcepersoner 86
Har dagtilbud behov for faglige fyrtårne? 87
Data, der udfolder faglige fyrtårnes rolle og funktion 90
Hvilke roller bør dagtilbuddets nøgleansatte udfylde? 93
Tanker om ledelse af dagtilbuddets nøgleansatte 94
Kapitel 7
Faglig ledelse af eksterne relationer 97
Dagtilbuddets forældresamarbejde 97
Samarbejdet med dagplejen 101
Samarbejdet med de kommunale rådgivnings- og myndighedsinstanser 104
Samarbejdet med skolen 106
Det fællesfaglige samarbejde 110
Hvad er forvaltningens rolle? 112
Kapitel 8
Evalueringskultur i dagtilbud 115
Evalueringskultur og børnehusene i Odense kommune 115
Et begreb for evalueringskultur 117
Hvorfor evalueringskultur i dagtilbud? 119
At måle og at evaluere er to forskellige ting 120
Elementer i en evalueringskultur 122
Kapitel 9
Når dagtilbud er i krise 133
Kvalitet i dagtilbud 133
En karakteristik af børnehuse i krise 136
Årsager til, at kvaliteten svigter 137
Ledelse af et børnehus i krise 140
Kapitel 10
Er dagplejen noget særligt? 145
Er dagplejen noget særligt? 146
Det er en anden organisering 147
Der er en anden personalegruppe i dagplejen 148
Der ses en anden lederrolle og andre betingelser for faglig ledelse 150
Dagplejen har behov for at etablere interne faglige fællesskaber ud fra andre præmisser 154
Der er andre betingelser for etablering af en evalueringskultur 156
Kapitel 11
Styringskæden i dagtilbud 159
Strategisk ledelse i dagtilbud 161
Fra ledelse af faglig kvalitet til strategisk ledelse 163
En position imellem faglig og strategisk ledelse 167
Kapitel 12
Faglig ledelse i dagtilbud 171
Første princip: En formel leder 172
Andet princip: Tæt på de ansatte 174
Tredje princip: Evner at tage beslutninger og efterfølgende drage de nødvendige konsekvenser 174
Fjerde princip: Oversætter og omsætter politiske og strategiske mål til faglige løsninger 175
Femte perspektiv: Synliggør og formidler en effekt og målopfyldelse af den praksis, der udfolder sig 177
Litteratur 179