Læring mellem udvikling og tilpasning

Kritiske og afklarende bidrag 2007-2018

Med 16 af sine centrale artikler fra de seneste år afrunder professor Knud Illeris med denne bog sit mere end 50 år lange forfatterskab om uddannelse, undervisning og læring.

Artiklernes emner spænder fra læringsformer og ikkelæring i forskellige sammenhænge og med forskellige anvendelsesmuligheder til en uddybelse af den overordnede og helhedsbetonede læringsforståelse, som i de seneste årtier har gjort Illeris til en internationalt anerkendt læringsteoretiker.

Bogens artikler er fortrinsvis oversat fra internationale publikationer og danner et udvalg af forfatterskabets mest centrale pointer, samtidig med at de udgør et væsentligt supplement til forfatterens helhedsmæssige præsentation af hans velkendte læringsforståelse, som den kommer til udtryk i bogen Læring.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2019), 252 pages
    ISBN: 9788759333518
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2019), 252 pages
    ISBN: 9788759334133
    Academic Books
    208,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

"Bogen er et super godt supplement til "Læring" af Knud Illeris. Jeg har især anvendt del 2 og 3 af bogen i undervisning på kurserne, og kursisterne er meget begejstrede for især kapitel 7, 8, 9 og 10 ifht transfer og voksnes læring i praksis. Desuden har jeg anvendt kapitel 1 og 4 som glimrende oplæg til pædagogiske diskussioner med mine kolleger - især kapitel 10 og 13." - Mette Nielsen, Enhed for Kompetenceudvikling og uddannelse.

"Kortfattet og interessante perspektiver i forhold til læring - spændende at bogen udgøres af sammenfattede nyere artikler." - Mette Dyrlund, Professionshøjskolen Absalon.

"Et godt opslagsværk.  Det giver rigtig god mening, at det er en samling af værker, så man på tværs af værkerne kan bruge elementer fra samme bog." - Kristina Højgaard, Professionshøjskolen UCN.

"En god samling af centrale tekster, som har været brugt på uddannelsen, men skulle hentes forskellige steder fra." - Susanne Storm, VIA UC Læreruddannelsen i Århus.

Medier

"Tillykke med de 80 år til Knud Illeris. Tillykke med den utrættelige insisteren på at interessere sig for og at viderebringe tanker og refleksioner over læring i et både individuelt, socialt og samfundsmæssigt perspektiv. Ikke mindst tillykke til læserne for endnu en udgivelse til at kunne kompleksiteten i læring og pædagogik." - Dorit Ibsen Vedtofte, Uddannelsesnyt

Indholdsfortegnelse

Forord 7

Læringstrekanten - en indledning 11

DEL 1 · LÆRINGSFORSTÅELSEN SOM HELHED

1. Læringsteoriernes historiske udvikling 19

2. Livslang læring som en psykologisk proces 45

3. Om dannelse og meningsfuld læring 59

4. Kompetencetænkning i vidensøkonomien 65

DEL 2 · LÆRINGSFORMER OG IKKE-LÆRING

5. Læring og kognition 83

6. Læringsmiljø skal skabes - motivation skal findes 99

7. Transfer af læring 109

8. Ni teorier om transformativ læring og en generel konklusion 125

9. Transformativ læring og identitet 133

DEL 3 · LÆRING I FORSKELLIGE SAMMENHÆNGE

10. Voksnes læring 155

11. Læring på arbejdspladsen 169

12. Pædagogiske tilgange til arbejdsrelateret læring - med særligt henblik på de kortuddannede 189

DEL 4 · LÆRING OG SAMFUND

13. Basal læringsforståelse og aktuel uddannelsespolitik 203

14. Inklusion og eksklusion i konkurrencestatens skole 215

15. Læring i bæredygtighed 225

DEL 5 · AFRUNDING

16. Udviklingen af en omfattende og sammenhængende teori om læring 237

Pensumeksemplar

Som underviser, har du mulighed for at anmode om et eksemplar af denne title

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk