Indledning 9
1. Kommunikative kompetencer et omdrejningspunkt i praktikken i læreruddannelsen 13
Otte billeder af kommunikerende lærere 13 Fokuspunkter i det kommunikative arbejde 19
To forskningsprojekter 20
Kommunikationsteori: kommunikationspsykologi og retorik 22
- Kommunikationspsykologi 23
- Retorisk kommunikationsteori 24
- Hovedpunkter inden for kommunikationsteori og retorik 26
Praktikfaget i læreruddannelsen 27
-Hvad drejer praktik sig om? 27
- Praktik og LU 13 28
- Kompetenceområde 1: didaktik 29
- Kompetenceområde 2: klasseledelse 32
- Kompetenceområde 3: relationsarbejde 34
2. Iagttagelse, analyse og vurdering af (videooptaget) undervisning i praktikken 37
Iagttagelse af undervisning 38
Hvad er kommunikation? 41
- Kommunikative budskaber 41
- Indholds- og relationsaspektet i kommunikation 42
- Kongruens og inkongruens 44
- Paraverbale og nonverbale signaler 44
- Undervisningens kontekst og kommunikationssituation 48
- Sproghandlinger og kommunikative principper: høflighed og effektivitet 52
- Kommunikative genrer, dialogformer og ordvalg 57
- Metakommunikation 62
- Positioner og forventninger 64
- Appelformer 65
En model til iagttagelse af kommunikative signaler 67
En model til analyse og vurdering af undervisning 69
3. Kommunikativ kompetence mellem handling og refleksion 73
Kompetencebegrebet 73
Teori og praksis i læreruddannelsen 75
De mange forhold mellem teori og praksis 76
Fra refleksion til kompetent handling i praksis 78
Hvor og med hvem kan den lærerstuderende udvikle kommunikativ kompetence? 81
- Selvstændige studieaktiviteter 83
- Eksempler på studieopgaver 84
4. Troværdighed som forudsætning for lærerens relationskompetence med fokus på konfliktsituationer 89
Relationen 90
- Den asymmetriske relation mellem lærer og elev 92
- Ethos som forudsætning for den tillidsfulde relation 93
Anerkendende kommunikation 94
Lærerens bevidsthed om spørgsmålstyper 96
Lærerens bevidsthed om kommunikationssituationen 98
- Etablering af kommunikationssituationen 99
- Fastholdelse af kommunikationssituationen 100
- Afrunding af kommunikationssituationen 103
Lærerens opmærksomhed på følelser i kommunikationen 103
- Følelsesintensiteten hos Ida 106
- Skiftet i kommunikationssituationen som affektudløser 108
Afrunding 109
5. Didaktik og klasseledelse i et kommunikativt perspektiv 111
Didaktisk klasseledelse gennem sikker rammesætning og bevidste sproghandlinger 111
- Tydelige faser og god brug af det fysiske læringsmiljø 112
- Lærerens sproglige virkemidler til fællesskab, engagement og tillid 114
Didaktisk klasseledelse med fokus på deltagelse 118
- Feedback og deltagelse i forskellige kommunikationssituationer 118
- Rammeledelsens betydning for kommunikation og deltagelse 123
Sammenfattende pointer i iagttagelsen af Andreas og Ronjas undervisning 128
6. Feedback som kommunikativ, kontekstbaseret handling i lærerarbejdet 129
Forskningsbegreber for feedback 130
Læringsmål tematiseret af ministeriet 132
Tre lærerstuderendes arbejde med feedback i praktikken 133
- Lærerens feedback i aktivering af klassens forforståelse 134
- Feedback i klassesamtalen med fokus på læseforståelse 136
- Feedback integreret i instruktion 137
- Feedback på elevers skriftlige produkter 138
Sammenfatning 139
7. Praktikvejledning i et kommunikativt perspektiv 141
Rammesætning af praktik og praktikvejledning 141
- Det særlige ved praktikvejledning 142
Teoretiske perspektiver på vejledning 143
- Fokus på struktur og progression 144
- Vejlederens rolle 144
Førvejledning 145
- Et eksempel 146
- Analysen 149
Eftervejledning 154
- Om feedback i praktikvejledningen 154
- Et samlet bud på en eftervejledning 156
8. Udvikling af kommunikative kompetencer for lærerstuderende 159
Udviklings- og forskningsprojekter til grund for bogen 159
Udvikling af kommunikativ kompetence i de studerendes perspektiv 161
Portræt af en lærerstuderende og hendes udvikling af kommunikative kompetencer i praktikken 164
- I praktik på praktikkens 1. niveau 164
- I praktik på praktikkens 2. niveau 176
Noter 181
Referencer 183
Register 187