FORORD 11
FORORD 2. UDGAVE 13
DEL 1 · INTRODUKTION 15
KAPITEL 1
INTRODUKTION TIL BOGEN 17
Bogens felt 18
Bogens opbygning 19
Anvendelse af bogen 24
Gennemgående eksempler 25
KAPITEL 2
KVALITATIVE METODER – HVAD ER MENINGEN? 33
Konteksten 35
Videnskabelig viden 35
Videnskabsfilosofisk uenighed fra skolastik til realisme 37
Videnskabsfilosofisk uenighed – fra realisme til moderne idealisme 40
Det kvalitative 45
Hermeneutisk eller socialkonstruktivistisk perspektiv 47
Metode 50
Fra ontologi til metode i praksis – en samlende forståelse 51
En undersøgelsesproces 54
Den kvalitative lødighed 61
Undersøgelsesprocessen og metoderne 65
Opsummering 66
DEL 2 · DOKUMENTMETODE 67
KAPITEL 3
INTRODUKTION TIL DOKUMENTMETODE 69
Hvad er dokumenter? 69
Dokumenter som empiri 72
Hvad kan undersøges med dokumenter? 76
Indsamling af dokumenter 80
Søgestrategier 84
Opsummering 88
KAPITEL 4
KILDEKRITIK AF DOKUMENTER 89
Kildekritik og kvalitet 90
Kriterier, når vi skal vurdere dokumentets anvendelighed 97
Opsummering 106
KAPITEL 5
AT ANALYSERE DOKUMENTER – STRATEGIER OG FREMGANGSMÅDER 109
Hvad handler teksten om? 109
Den klassiske indholdsanalyse 111
Kodning som et analytisk redskab 116
Kvantitativ indholdsanalyse 120
Analyse af argumenter 124
Argumentation i samfundsvidenskaben 125
Toulmins argumentationsmodel 129
Diskursanalyse 130
Diskursanalyse i praksis 140
Opsummering 141
KAPITEL 6
AFRUNDING 143
Dokumentmetodens muligheder og begrænsninger 143
Kvalitet i dokumentmetoden 145
Opsummering 147
DEL 3 · INTERVIEWMETODE 149
KAPITEL 7
INTRODUKTION TIL INTERVIEWMETODE 151
Hvad er det kvalitative interview? 151
Hvorfor vælge interviewet? 154
Indledende opmærksomhedspunkter ved valg af interviewmetoden 156
Eksempler på problemformuleringer 164
Opsummering 167
KAPITEL 8
FORBEREDELSE OG UDFØRELSE AF KVALITATIVE INTERVIEWS 169
Udvælgelsesstrategier og -kriterier 169
Udvælgelses- og interviewtidspunkt 173
Hvor mange skal man interviewe? 174
Kontakt til informanter og betydningen af dørvogtere 175
Udarbejdelsen af en interviewguide 177
Opsummering 196
KAPITEL 9
EFTERBEHANDLING OG ANALYSE AF KVALITATIVE INTERVIEWS 197
Hvordan skal interviewet registreres? 197
Interviewanalyse – generelt 204
Analysestrategier 208
Computerstøttede hjælpemidler i analysearbejdet 213
Analysens fremstilling 214
Opsummering 216
KAPITEL 10
AFRUNDING 217
Interviewets muligheder og begrænsninger 217
Kvalitet i interviewmetoden 218
At bruge interviewmetodens logik, metodik og begreber i praksis 220
Opsummering 221
DEL 4 · INVOLVERENDE METODER 223
KAPITEL 11
INTRODUKTION TIL INVOLVERENDE METODER 225
Genstandsfelt og erkendelsesfelt 227
Etiske overvejelser 228
Opsummering 228
KAPITEL 12
OBSERVATIONSMETODEN 231
Hvad er observation? 231
Hvilken viden kan man indfange gennem observation? 233
Tilrettelæggelse af et observationsstudie 235
Adgang og kontakt til feltet – og at forlade det igen 242
Observationskvalifikationer 244
Hvordan observerer og registrerer man? 245
Hvordan analyserer man observationsmateriale? 248
Kvalitet i observationsstudiet 249
Opsummering 250
KAPITEL 13
AKTIONS- OG PRAKSISFORSKNING 251
Undersøgelsesprocessen og dens faser 253
Særlige overvejelser om etik og roller 261
Overvejelser om kvalitet 265
Opsummering 267
KAPITEL 14
AFRUNDING 269
Muligheder og begrænsninger 269
Overvejelser om kvalitet og etik 271
Opsummering 272
DEL 5 · DYNAMISKE INTERNETBASEREDE KILDER 275
KAPITEL 15
INTRODUKTION TIL DYNAMISKE INTERNETBASEREDE KILDER 277
Hvad er dynamiske internetbaserede kilder? 277
Specifikke overvejelser knyttet til anvendelse af dynamiske internetbaserede kilder 281
Eksempler på relevante problemformuleringer 286
Opsummering 288
KAPITEL 16
EMPIRIINDSAMLING PÅ DYNAMISKE INTERNETBASEREDE KILDER 291
Udvælgelse af analyseobjekter 293
Kildekritik i nye omgivelser 295
Etiske overvejelser om informanternes privatliv 296
Hvad er det, der rent faktisk skal undersøges? 299
Opsummering 301
KAPITEL 17
BEARBEJDNING AF EMPIRI FRA DYNAMISKE INTERNETBASEREDE KILDER 303
Transformering af dynamiske kilder til statiske kilder 304
Tilgange til at forstå og fortolke i dynamisk internetbaseret kontekst 307
Virtuel etnografi 308
At undersøge aktiviteten på en dynamisk internetbaseret platform 313
Opsummering 318
KAPITEL 18
AFRUNDING 321
Muligheder og begrænsninger ved at anvende dynamiske internetbaserede kilder 321
Videnskabelig kvalitet ved brug af dynamiske internetbaserede kilder 322
Opsummering 324
DEL 6 · AFSLUTNING 325
KAPITEL 19
METODERNE – EN OVERSIGT 327
Valg af metode – nogle indledende overvejelser 327
Metoderne – et overblik 329
Kombineret anvendelse af kvalitative metoder 334
Aktions- og praksisforskning 334
Dynamiske internetbaserede kilder 335
Opsummering 336
KAPITEL 20
METODEVALG OG KVALITET 337
Metode og validitet 338
Metode og reliabilitet 339
Kombination af metoder 340
Konklusionen 343
Opsummering 345
LITTERATUR 347
INDEKS 359