Forord 11
Thomas R.S. Albrechtsen
Bachelorprojektet - en
dør til et professionelt virke 13
En læsevejledning
Hanne Møller, Margit Eva Jensen, Vibeke Schrøder og Annette Søndergaard
Gregersen
Bachelorprojektet i læreruddannelsen 15
Lærebogens tre dele 16
Temaer på tværs af kapitlerne 21
Bachelorprojektet: En dør til et professionelt virke i grundskolen 25
Litteratur 26
DEL 1
Indkredsning af lærerfaglige problemstillinger
KAPITEL 1
Udspændthedsanalyser af litteratur og praksis 29
Sofie Sauzet
Indledning 29
En fortælling: Pædagogen og læreren i klassen 31
Pædagoger i skolen 32
Videnssøgning og litteraturudvælgelse 32
Feltarbejdet, tænkt gennem litteraturen 36
Litteraturen, tænkt gennem feltarbejdet 37
Analysestrategi for udspændthedsanalyser 39
Afrunding 40
Gode råd 41
Litteratur 42
KAPITEL 2
Lektionsstudier til problemformuleringsfasen 45
Hanne Møller og Charlotte Krog
Skott
Indledning 45
En fortælling: Et lektionsstudie til udvikling af grammatikundervisning i tysk 47
Lektionsstudier til udvikling af undervisning 49
Lektionsstudier til problemformuleringsfasen 51
Afrunding 55
Gode råd 56
Litteratur 57
KAPITEL 3
At spørge og at undersøge - med afsæt i interesse, viden og nysgerrighed 59
Kristine Kabel
Indledning 60
En fortælling: Et forskningsprojekt bliver til 61
At følge sin interesse frem mod en central problemstilling 63
At spejle sit projekt i forskningsstrategier 64
At gøre problemstillingen aktuel ved at knytte an til anden forskning 65
At bruge sin fortrolighed: Fokuseret etnografi i praksis 66
Afrunding 68
Gode råd 69
Litteratur 70
DEL 2
Metodearbejde og produktion af data
KAPITEL 4
Æstetisk inspirerede forskningsmetoder 75
Mathias Sune Berg og Helle
Winther
Indledning 75
En fortælling: Børnene i fremtidsværkstedet - livet med lærerne i skolen 76
At forske i menneskers levede liv 78
Tre tilgange til kunstnerisk og æstetisk inspirerede forskningsmetoder 79
Billeder, tegninger og kunst 80
Tilbage i fremtidsværkstedet 80
Afrunding 86
Gode råd 86
Litteratur 87
KAPITEL 5
Om at finde sin plads i klasserummet og samskabe data 91
Margit Eva Jensen
Indledning 91
En fortælling: Om at finde sin plads i 6. klasse 92
Etik og elevers samtykke 94
Ikke-strukturerede samtaler 99
Troværdighedstjek 100
Afrunding 101
Gode råd 102
Litteratur 102
KAPITEL 6
Metoder til at undersøge digitale teknologiers rolle i skolens praksis 105
Vibeke Schrøder
Indledning 105
En fortælling: Læreres teknologiforståelse i undersøgende og skabende
undervisningsforløb 106
Teorier om digitale teknologier i skolen 108
Interview og observation til at undersøge digitale teknologier 110
Observationer af teknologier i brug i skolens praksis 113
Afrunding 115
Gode råd 115
Litteratur 116
KAPITEL 7
Udvikling og brug af observationsskemaer 117
Annette Søndergaard Gregersen
Indledning 117
En fortælling: Fra ustrukturerede til strukturerede observationer 119
Lektiehjælp og faglig fordybelse - tre faser 121
Afrunding 126
Gode råd 127
Litteratur 127
DEL 3
Analysearbejde
KAPITEL 8
Visuelle etnografiske analysemetoder - fra filmoptagelser til skrevne analyser 131
Mads Middelboe Rehder og
Thilde Emilie Møller
Indledning 131
En fortælling: Børns oplevelser af mobilforbud i skoler 132
En analysemetodisk tilgang 134
Feltarbejdet - første anslag til analysen 135
Videomediets særegenhed 135
Nodalpunkt 136
Støttescener og modstridende scener 137
Redigeringsnuet - vi zoomer ind på ‘hej-hej-hej’ 139
Afrunding 141
Gode råd 142
Litteratur 142
KAPITEL 9
Analyse i flere lag - observation og interview 145
Sine Penthin Grumløse og Lotte
Hedegaard-Sørensen
Indledning 145
En fortælling: Analysearbejde 149
Vi samarbejder med lærerne om at forstå praksis 150
Afrunding 154
Gode råd 154
Litteratur 155
KAPITEL 10
Analyser af mundtlig kommunikation 157
Marie Dahl Rasmussen
Indledning 157
En fortælling: Analysearbejde 158
Analyseprocessens spørgsmål og faser 160
Afrunding 168
Gode råd 168
Litteratur 169
Om forfatterne 171
Indeks 173