Formålet med systematiske reviews er at indsamle empirisk evidens for virkningen af en given indsats eller et tiltag. Det sker ved systematisk at kortlægge den eksisterende forskning inden for et bestemt område eller problemfelt.
Kvalitative systematiske reviews – Hvorfor og hvordan? præsenterer dig for forskellige tilgange og metoder til arbejdet med systematiske reviews, hvor kvalitativ forskning indgår.
Bogen har fokus på de tre mest anvendte analysemetoder til kvalitative systematiske reviews: tematisk, metaaggregativ samt metaetnografisk metode, og den gennemgår reviewets seks delprocesser trin for trin:
- Design, protokol og registrering
- Søgestrategi
- Screening, inklusion og kvalitetsvurdering
- Definition af data og dataekstraktion
- Syntese og analyse af data
- Diskussion og afrapportering.
Bogen sætter dig i stand til selv at gennemføre et kvalitativt systematisk review eller undervise i emnet uden at gå på kompromis med det videnskabelige niveau.
Kvalitative systematiske reviews – Hvorfor og hvordan? henvender sig til studerende på mellemlange og lange videregående uddannelser, primært inden for sundhedsvidenskab, men kan også anvendes inden for andre videnskabelige fagområder, f.eks. humaniora og samfundsvidenskab.