Kulturjournalistik - journalistik om kultur behandler og analyserer kulturjournalistik som en specifik og ligeværdig del af det journalistiske arbejdsområde.
Forfatterne tager udgangspunkt i et omfattende empirisk materiale om dansk kulturjournalistik, der giver indblik i, hvordan medierne og journalistikken har udviklet sig gennem de seneste 100 år, og hvordan kulturjournalistikken ser ud i dag - med dybdegående analyser af både indhold, modtagere og afsendere.
Bogen rummer således både mediehistoriske og -sociologiske perspektiver samt en solid og eksemplarisk gennemgang af, hvordan man teoretisk og metodisk kan analysere kulturjournalistik.
Kulturjournalistisk - journalistik om kultur henvender sig til journalistik-, medie- og kommunikationsstuderende samt journalister og forskere inden for medie- og kommunikationsområdet, men kan med fordel læses af alle, der har interesse for kulturjournalistik.
Kulturjournalistik
- journalistik om kultur
En del af serien
Medier, Kommunikation, Journalistik
Indholdsfortegnelse
Forord ... 9
Indledning ... 11
1. Forskning i kulturjournalistik ... 21
2. Kulturbegreb, medialisering og borgerlig offentlighed ... 45
3. Fra teori til empiri
metoder til at belyse journalistik om kultur ... 65
4. Kulturdækningen i den danske presse gennem det
20. århundrede - hvor meget, hvad, hvem, hvornår, hvordan og hvorfor? ... 105
5. Brug af journalistik om kultur ... 179
6. Journalistikken om kultur med redaktionelle øjne ... 217
Epilog ... 247
Referencer ... 259
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik