Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab tager udgangspunkt i fagets centrale kundskabs- og færdighedsområder i spørgsmålet om dannelse og værdier i et moderne samfund, set i forhold til medborgerskab og demokrati, idehistorie og etik samt religion og kultur.
Formålet med bogen er for det første, at den lærerstuderende kan erhverve sig viden og danne egne synspunkter på disse områder, og for det andet, at denne i sit kommende virke som lærer kan forberede eleverne til at tage del i et samfund med ligeværd, åndsfrihed og folkestyre.
At udstyre eleverne med sådanne kvalifikationer forudsætter, at læreren har forståelse for de faglige begreber og centrale diskussioner inden for medborgerskab, idehistorie og religion.
De problemstillinger, der drøftes i bogen, belyses ud fra forskellige faglige synsvinkler og illustreres ved cases og eksempler fra skolens hverdag og fra dagens samfund lokalt og globalt.
Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Indholdsfortegnelse
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Indledning ... 7
Del 1 Idéhistorie og etik
Kapitel 1 Europæisk humanistisk tradition belyst ved begrebet sikkerhed ... 11
Kapitel 2 Etiske grundbegreber og deres betydning for skolen ... 51
Del 2 Religion og kultur
Kapitel 3 Kristendommens fortællinger og udvikling ... 91
Kapitel 4 Minoritetsreligioner og kulturmøder i Danmark ... 133
Del 3 Demokrati og medborgerskab
Kapitel 5 Medborgerskab og samfundets sammenhængskraft ... 177
Kapitel 6 Verdensborger i det 21. århundrede ... 219
Ordforklaringer ... 259
Indeks ... 271
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik