Bogcover til Kreativitet, innovation og humor
Kig i bogen

Kreativitet, innovation og humor

De bedste teorier og de bedste råd

Mennesker har brug for at få ideer hele tiden. Ideer til aftensmaden, boligen, ferien, gaver, uforudsete problemer og hvor man finder hjælp. Nogle få ideer er store og geniale. De fleste er små og banale. Mennesker har brug for begge dele. Stadig flere har også et arbejde som kræver at man selv får ideer hele tiden.

Denne bog er til alle som behøver ideer som skaber værdi, fx i projekter, grupper og tværfagligt arbejde. Det er fx ledere, lærere, funktionærer, forskere, håndværkere, kunstnere, forældre og studerende på alle uddannelser.

Bogen viser de bedste teorier fra psykologi, sociologi, kommunikation, ledelse og økonomi om kreativitet, innovation og humor. Bogen er også en praktisk guide. Du lærer:

  • Ideudviklingens gyldne opskrift Kvantitet, Kvalitet, Realitet
  • At få mange ideer, gode ideer og at arbejde kreativt sammen med andre
  • At lede vejen fra ide til innovation og forretning
  • At sætte godt ind hvis processen går i stå
  • At bruge humor til at fremme ideer, kommunikation og relationer




 

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2020), 116 pages
    ISBN: 9788759336502
    Academic Books
    175,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

"Forfriskende, pædagogisk og nyskabende bog om den oplagte synergi mellem kreativitet, innovation og humor." - Lektørudtalelse, DBC, Carsten Güllich-Nørby


Medier

⭐⭐⭐⭐ "Læs den og bliv underholdt, samtidig med at du, hvis du er studerende, får et hurtigt indblik i de vigtigste teorier og, hvis du er praktiker, lærer nye måder at bruge de kendte teorier på" - Jyllands-Posten


Indholdsfortegnelse

Lister over gode råd 7

1. Ideen  med denne bog 10
      1.1 Fødslen 10
      1.2 Reelle behov bag klicheerne 10
      1.3 Løfter til læseren 11
      1.4 Tak 12

2. Kreativitet 16
      2.1 Definition af kreativitet 16
      2.2 Komponenten kreativ tænkning 18
      2.3 Komponenten viden 22
      2.4 Komponenten motivation 24

3. Teknikker  til at få ideer 28
      3.1 Den Gyldne Opskrift 28
      3.2 Grundlæggende greb til at få ideer 29
      3.3 Almindelig overvurdering af egne ideer og evner 33
      3.4 18 gode råd til at få ideer 34

4. Kreativitet i grupper 38
      4.1 Relationer og tillid er afgørende     38
      4.2 Tillidsskabende foranstaltninger    39
      4.3 Kreative kulturer 44
      4.4 De 6, nej 7, tænkehatte 48
      4.5 Gode råd til grupper og ledelser 50

5. Innovation 54
      5.1 Definition af innovation 54
      5.2 Find behov og muligheder 56
      5.3 Social innovation 58
      5.4 Strategi for innovationer 62
      5.5 At lave forretning af en innovation 65

6. Møde med virkeligheden 70
      6.1 Omverdenens modtagelse af noget nyt 70
      6.2 Udnyt egne fejl 72
      6.3 Produkter udvikles til kundernes motivation 74
      6.4 Innovationens 6 faser frem til succes 75

7. Humor 78
      7.1 Definition af humor med mere 78
      7.2 Hypoteser og teorier om humor, morskab og latter 80
      7.3 Komikere er klogere end teoretikere 84
      7.4 Grænsen mellem morsomt og ikke-morsomt 88
      7.5 Humors mulige virkninger 90

8. Humor som middel til kreativitet 96
      8.1 Opgiv jagten på én metode 96
      8.2 Den Gyldne Opskrift, nu med humor 98
      8.3 Sæt opadgående spiraler i gang 102
      8.4 Etik ved at bruge humor til kreativitet 104
      8.5 6 anbefalinger om humor og kreativitet 106

Definitioner 108

Referencer 110

Indeks 114

 

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Christine Ploug Lindberg på cpl@samfundslitteratur.dk