Konflikter og konflikthåndtering skal hjælpe dig til at forstå konflikter og give inspiration til at håndtere konflikter konstruktivt på arbejdspladsen, i undervisningslokalet, i bestyrelsen, i kundekontakten mv.
Bogen har tre dele. I første del behandles grundlæggende konfliktforståelse og besvarer spørgsmål som: Hvad er konflikter? Hvordan udvikler de sig? Hvilke strategier findes i konflikter? I anden del behandles en række temaer, der er relevante i konfliktsituationer som kommunikation, følelser, blinde vinkler, retfærdighed og magt. Tredje del er et nedslag i de vigtigste konflikthåndteringsformer og spænder fra konfliktvejledning over forhandling til mægling og afgørelsesvirksomhed.
Bogen henvender sig primært til studerende på alle slags videregående uddannelser og efteruddannelser, hvor konflikthåndtering er et selvstændigt fag eller indgår som en del af andre fag. Den henvender sig også til fagprofessionelle, der har lyst til at vide mere om konflikter og konflikthåndtering.