Kommunikationsplanlægning er en afgørende disciplin i enhver kommunikationsafdeling og -uddannelse. Virksomheder og organisationer har brug for strategisk tænkende og operationelt handlende kommunikationsfolk, der ved, hvordan man kommer fra mål til resultat.
Kommunikationsplanlægning i praksis er et supplement til teoretiske lærebøger, der viser, hvordan man i fem organisationer reelt arbejder med at planlægge forskellige typer kommunikationsindsatser. Vi kommer med 'backstage' i arbejdet med Sundhedsplatformen (Region Hovedstaden), en grøn omstillingsproces (Aarhus Kommune), en stor fyringsrunde (Falck), en landsdækkende rekrutteringskampagne (Skattestyrelsen) og en ny forretningsstrategi (Din Sundhedsfaglige a-kasse).
Bogen er skrevet til brug i undervisning, hvor fagets teori
kan sættes i spil med afsæt i de faglige refleksionsspørgsmål til hvert
kapitel. Samtidig er der inspiration til kommunikationsfolk, der ønsker at
udvikle deres egen praksis med effektive værktøjer og erfaringer fra kendte
eller genkendelige kommunikationsudfordringer.
HELLE PETERSEN er kommunikationsforsker og -rådgiver, ph.d., MPO, og ekstern lektor ved SDU og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun forsker, underviser og rådgiver virksomheder i strategisk kommunikation med særlig vægt på forandringsprocesser, ledelseskommunikation og rollen som rådgiver.
LOUISE HØRSLEV er uddannet i virksomhedsstudier og PR fra Roskilde Universitet og har mange års erfaring med strategisk og operationelt kommunikationsarbejde. Hun er sekretariatschef i Dansk Selskab for Almen Medicin, tidligere censor og vejleder på professionsuddannelser og Roskilde Universitetet og har bidraget til flere antologier om ledelse og kommunikation.