Køn, etnicitet og skoleliv

Køn, etnicitet og skoleliv er blandt de første empirisk baserede eksempler på et performativt take i nordisk pædagogisk forskning. Bogen tager udgangspunkt i skolelivet omkring to 7. klasser i en københavnsk forstad og undersøger via nærbilleder af elevernes fællesskaber, hvordan køn, race, etnicitet og seksualitet væver sig sammen og bliver til som strukturerende principper.

Bogen bygger på feltarbejde, interview og over 2.500 snapshots taget af elever med engangskameraer omkring årtusindskiftet. Køn, etnicitet og skoleliv er et vidnesbyrd om en bestemt tid og teorihorisont, men kan også læses som spirer til noget, der endnu ikke er sket eller begrebsliggjort. Herunder #BlackLivesMatter, #SayHerName og #MeToo.

“Dengang, og i virkeligheden også i dag, dog i mindre grad, følte vi os uhørt og uset. Jeg var brun, jeg var ‘mere og andet’, jeg var andengenerationsindvandrer, jeg var kurder, jeg var minoritet, jeg var dansker, jeg var usynlig, men synlig. Alt og intet handlede om os” (Sultan Coban, journalist og tidligere skoleelev).

“Et af de centrale budskaber handler om ikke at lade sig forføre af præetablerede forståelser, stereotyper og diskurser. Det er svært at komme uden om at skulle forholde sig til Køn, etnicitet og skoleliv, hvis man tilnærmelsesvist beskæftiger sig med emner, der berører etniske minoriteter, køn, seksualitet og det pædagogiske felt. I mine øjne udgør den en moderne klassiker” (Iram Khawaja, psykolog og lektor).

Køn, etnicitet og skoleliv fik i 2004 tildelt KRAKA-prisen.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    2. edition (2022), 386 pages
    ISBN: 9788759341964
    Studiepris
    360,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

Forord til 2. udgave af journalist Sultan Coban vii

Forord til 2. udgave af lektor og psykolog Iram Khawaja  xi

Forord til 2. udgave af professor Dorthe Staunæs xvii

Et par forord 7

DEL 1: FORSTYRRELSER 11
Præludium 13
Kapitel 1: Optikker på etnicitet, køn og skoleliv 29

DEL 2: METAOPTIKKER 49
Kapitel 2: Subjektivering, sociale kategorier og intersektionalitet 51
Kapitel 3: Situering, dialog og forstyrrelse – principper for produktions- og analysemetoder 75

DEL 3: STEDERNE 95
Kapitel 4: Stederne 97

DEL 4: KROP, TEGN OG TILBEHØR 125
Interludium 127
Kapitel 5: Kroppene 129
Kapitel 6: Mellem Adidasbukser, hovedtørklæder og strop-T-shirts 153

DEL 5: DET SOCIALE OG SEKSUELT-ROMANTISKE 191
Interludium 193
Kapitel 7: Parallelle verdener og besværliggjorte subjektpositioner
– maskulinitet, etnicitet og homosociale relationer 195
Kapitel 8: Værdige veje og passende positioner 225
Kapitel 9: De promiskuøse og de glubske 247

DEL 6: DE/T PROFESSIONELLE 285
Intertekst 287
Kapitel 10: Tidsrøvere – kategorispil i de professionelles optikker 289
Kapitel 11: Hvordan fodboldspilleren Stoichov kom til at spille i folkeskolen 313

DEL 7: AFSLUTNINGER 337
Kapitel 12: Mellem skolelivets grænsefigurer 339

Postludium 357

Litteratur 359

 

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Fagredaktøren er Henrik Scherning