Klart sprog i opgaver på videregående uddannelser hjælper den studerende til at skrive et funktionelt og effektivt sprog, hvor det faglige indhold fremstår klart og utvetydigt.
Peter Stray Jørgensen giver retningslinjer for, hvordan studerende ved universiteterne og andre videregående uddannelser skriver et klart sprog i deres opgaver.
Retningslinjerne er udformet som 10 instruktive og konkrete råd om, hvordan man skriver klare ord, klare sætninger, klare afsnit - og klare opgavetekster.
Hæftet beskriver også, hvad der generelt betragtes som godt sprog i akademiske tekster. Desuden indeholder hæftet en række spørgsmål - og svar - om opgavesprog og en opsummerende tjekliste for, hvordan man reviderer sproget i sin tekst.
Klart sprog i opgaver på videregående uddannelser
Indholdsfortegnelse
Forord til 4. udgave 5
Klart sprog i opgaver 7
10 råd om klart sprog 18
Udvalgte spørgsmål om opgavesprog og svar 55
Sproglig revision tjekliste 64
Litteratur 66
Stikord 68
Tommerfingerregler
Gummiord 22
jeg/vi/man/du 26
Kønspolitisk korrekt sprog 27
Aktiv og passiv 33
Subjekt og verbum 34
I begyndelsen af sætningen 39
En grundstruktur for afsnittene 42
Forord til 4. udgave 5
Klart sprog i opgaver 7
Sproget i skriveprocessen og i den færdige opgave 12
Akademisk stil akademisk sprog 13
Stil, tone og niveau i opgaven 15
Genren selvstændig, faglig opgave 15
Den faglige læser 17
10 råd om klart sprog 18
Smid ikke den sunde sprogfornuft over bord 19
1. Skriv så konkret og præcist som emnet tillader 19
2. Skriv neutralt 24
3. Skriv tekstens agenter som sætningernes subjekter og agenternes
handlinger som verber 27
4. Skriv kendt information før ny information 34
5. Skriv afsnittets tema i første sætning og afsnittets pointe i
sidste sætning 38
6. Skriv med synlig rød tråd 41
7. Byg afsnittet logisk op 43
8. Brug metasprog 45
9. Skriv kortfattet 51
10. Skriv korrekt et absolut krav 53
Udvalgte spørgsmål om opgavesprog og svar 55
Skal sproget være varieret? 55
Må man skrive i en personlig stil? 55
Må man skrive talesprog og hverdagssprog? 56
Må man bruge journalistisk og litterært sprog? 57
Hvordan undgår man afsmitning fra sine kilder? 59
Bør der skrives i passiv, eller bør jeg skrive aktivt? 61
Hvornår må/bør/skal man skrive »jeg«? 63
Sproglig revision tjekliste 64
Litteratur 66
Stikord 68
Litteratur 48
Stikord 49
Pensumeksemplar
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik