Denne bog handler om journalisters faktiske skabelse og udvælgelse af nyhedsideer.
Gitte Gravengaard beskriver, hvordan de traditionelle nyhedskriterier er utilstrækkelige til at beskrive og forklare, hvordan journalister til- og fravælger ideer i det daglige redaktionelle arbejde.
I stedet afdækker hun i detaljer syv afgørende faktorer, der påvirker journalisters vurderinger og valg.
Med baggrund i feltarbejde og en stribe interviews giver bogen indblik i journalisters selvforståelse og den udbredte tavse viden, der er styrende for journalisters prioriteringer.
Journalistik i praksis henvender sig til journalistik-, medie- og kommunikationsstuderende, journalister og forskere inden for medie- og kommunikationsområdet.
Journalistik i praksis
- valg og fravalg af nyhedsideer
En del af serien
Medier, Kommunikation, Journalistik
Anmeldelser
Medier
Indholdsfortegnelse
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Forord ... 9
1. Journalister og den gode historie ... 11
2. Nyhedskriterier, nyhedsproduktion og den professionelle praktiker ... 25
3. Valg og fravalg i praksis ... 57
4. De syv faktorer ... 91
5. Ambitioner, forestillinger og forklaringer ... 141
6. Nyhedsproduktion set fra journalisternes perspektiv ... 161
Litteraturliste ... 181
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk