Bogcover til Jeg må være den dummeste i klassen
Kig i bogen

Jeg må være den dummeste i klassen

Når skolens børn evaluerer sig selv

Lærer børn mest, når de er klar over, hvad de har lært, eller hvordan de har lært det? Og opfører børn sig bedst, hvis de er blevet bedt om at reflektere over, hvordan de har det med sig selv og hinanden? 'Ja', 'måske', 'i nogle tilfælde' og 'næppe'. Så forskellige svar kan man møde blandt skolens børn og lærere.

Faktum er, at selvevaluering er i skolerne på alle mulige måder. Der evalueres mål, trivsel, humør, kundskaber, læringsstrategier, standpunkter, personligheder og børnefællesskaber. Nogle gange er brugen af selvevaluering lærerfagligt begrundet. Andre gange bestemt af udefrakommende krav. Nogle gange fungerer selvevalueringen godt, men ofte er der nogle utilsigtede konsekvenser forbundet med den.

I denne bog ser forfatterne nærmere på, hvordan selvevalueringspraksisser udspiller sig i folkeskolen i dag, og de diskuterer, hvad det vil sige at agere klogt i selvevalueringsjunglen.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2020), 194 pages
    ISBN: 9788759335222
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2020), 194 pages
    ISBN: 9788759338445
    Academic Books
    217,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

"Det er en rigtig god bog, som klæder sin læser godt på til at kunne arbejde professionelt med selvevaluering. Bogen er yderst velskrevet, læsningen flyder let og eksemplerne fra praksis støtter teorierne godt." - Lektørudtalelse, DBC, Henrik Munch Jørgensen


Medier

"Forfatterne oppgir at de har villet lage en bok som kan bidra til samtale om praksis. Det har de fått til. De har få klare svar, men mange interessante observasjoner og tankevekkende spørsmål. Evaluering kan lett føre til rangering og ekskludering, og individperspektivet vil lett dominere. Denne boka presenterer et alternativ: Evaluering, det er noe en bør være sammen om." - Bedre Skole

"Jeg medgiver bogen min varmeste anbefaling, ikke mindst fordi den er velskrevet og veldisponeret og tager fat i et emne som ganske vist ofte har været belyst som et hvordan, men sjældent som hvilken mening det giver." - Specialpædagogik

"Jeg må være den dummeste i klassen for min anbefaling, fordi man bliver klogere på egen praksis. Bogen kan også bruges i uddannelse og ved en organisationsforandring, når det er undervisningen og læring, der ønskes evalueret. Læseren får mulighed for at reflektere over, hvordan der kan manøvreres klogt og omsorgsfuldt i evalueringslandskabet, så eleverne føler, de lykkes med skolen." - Læsepædagogen

 

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Christine Ploug Lindberg på cpl@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik