Globaliseringen udfordrer virksomhederne til at konkurrere på viden og på at være bedst til at tanke i luften at gøre alting samtidig i fuld fart. Det kræver videnarbejdere og forudsætter videnledelse.
Men hvordan leder vi videnmedarbejdere, som ofte ikke vil eller kan ledes? Og kan vi skabe ny viden, hvis vi kun gør det, som vi er gode til i forvejen? Og hvordan åbner vi op for videndeling uden at risikere den konkurrencekritiske kompetence?
Forfatterne analyserer 24 vigtige dilemmaer og udfordringer i videnledelse generelt og ud fra konkrete virksomhedseksempler inden for tre områder:
- Leder/medarbejder
- Virksomhed/omverden
- Det private/det offentlige.
Bogen er nyttig for enhver, der som medarbejder eller leder ønsker at præge fremtidens videnvirksomhed.
Alle 11 bidragsydere arbejder med videnledelse til daglig og har dermed praktikerens og ikke teoretikerens - tilgang til bogens temaer.