Hvis du ikke kan sproget ... | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Hvis du ikke kan sproget ...

Om flersprogethed og læring på RUC s Sprogprofiler

Heidi Bojsen (red.)

RUC's Sprogprofiler gør det muligt for de studerende på RUC at arbejde videre med deres andet fremmedsprog (fransk, spansk og tysk) som led i deres uddannelse, der ikke er en fremmedsprogsuddannelse.

I denne bog sætter en række forskere og undervisere Sprogprofilerne i relation til dansk og international forskning i flersprogsundervisning og...

Læs mere

RUC's Sprogprofiler gør det muligt for de studerende på RUC at arbejde videre med deres andet fremmedsprog (fransk, spansk og tysk) som led i deres uddannelse, der ikke er en fremmedsprogsuddannelse.

I denne bog sætter en række forskere og undervisere Sprogprofilerne i relation til dansk og international forskning i flersprogsundervisning og fortæller om nye tiltag, der bl.a. indbefatter direkte samarbejde med forskellige aktører fra både det offentlige og private arbejdsmarked i ind- og udland.

Hvis du ikke kan sproget ... rummer også en række Sprogprofilstuderendes refleksioner over undervisningens form og indhold, fremmedsprogenes status i Danmark, forskningslitteratur såvel som egne oplevelser fra praksis med sproget i udlandet. Deres tydelige stemmer gør bogen original og læseværdig både for praktikere, undervisere og forskere  og andre studerende.

"Stor opbakning til Sprogprofilerne på RUC! Det er vigtigt for virksomhedernes succes på de internationale markeder, at de kan ansætte kandidater, der kan kombinere en faglig viden med f.eks. tysk eller fransk og dermed bedre kommunikere i forskellige praksisnære arbejdssituationer på tværs af landegrænser."

Charlotte Rønhof, underdirektør i DI

 

"RUC's Sprogprofiler er et offensivt og innovativt bud på en vej ud af sprogenes krise: Dels bliver sproglige kompetencer fra gymnasiet vedligeholdt, dels skabes en mere nuanceret fag- og kulturforståelse. At videregående uddannelser således aktivt bruger studenternes sproglige kompetencer kan medvirke til at øge interessen for sprogfagene i gymnasialt regi. Forhåbentlig kan bogen inspirere andre til at arbejde med sprog på denne måde."

Birgitte Vedersø, rektor på Gefion Gymnasium, formand for Danske Gymnasier

Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2018), 
183 sider
Vejl. Pris
175,-
ISBN 9788778674821
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2018), 
183 sider
Vejl. Pris
140,-
ISBN 9788778675095

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Tak · 11

Forord · 13
Hanne Leth Andersen

Introduktion: RUC s Sprogprofiler baggrund og udvikling af flersproget læring · 15
Heidi Bojsen, Petra Daryai-Hansen og Louise Tranekjær

Perspektiver på Sprogprofilernes særlige lærings- og undervisningsrum · 23
Petra Daryai-Hansen, Sonja Barfod og Lena Schwarz

DEL 1 · Med de Sprogprofilstuderendes egne ord
Motivationen: Hvorfor fremmedsprog og hvordan? · 41

Hvis du ikke kan sproget, kan du lige så godt blive hjemme! · 43
Mia Nexø Gjelstrup

Sprogets veje. Fra Gym til Uni · 51
Amanda Andrea Birkegaard Nielsen

Refleksion over mine læringsprocesser i forbindelse med den tyske Sprogprofil en sproglig selvbiografi · 57
Ulrik Frost

Tysk, min barndoms gade · 65
Lena Schwarz

På udveksling: Kampen med og i sproget på udebane · 75

På udveksling som at bestige et bjerg · 77
Julie W. Munch

Québécois et nemt sprog · 85
Anna Jacobsen

Erasmus i Frankrig · 93
Karen G. Wolfhagen

Den faglige gevinst i udlandet og derhjemme · 105

Om at læse Kierkegaard i Paris · 107
Eskil Juul Elling

Den kulturelle bevidsthed · 115
Lauge Eilsøe-Madsen

Kildekritik, Sprogprofil og kriminalefterforskning i slutningen af det 19. århundrede · 119
Karen Lis Jensen og Søren Soelberg

Den franske bonus · 125
Eva Sofie Fritzbøger

DEL 2 · Hvad vi kan lære af de studerendes erfaringer og nye tiltag

Sprog, læring og subjektiveringsproces: Om erfaringer hentet fra de Sprogprofilstuderendes læringsproces på RUC · 135
Heidi Bojsen

Sprogprofilen i et europæisk og interkulturelt perspektiv · 159
Louise Tranekjær

Aflæring til læring: Sprog, viden og interkulturel kommunikation i praksis · 167
Nanna Kirstine Leets Hansen og Julia Suárez-Krabbe

Nyt fra den tyske og franske Sprogprofil sprogstrategier i nye læringsrum · 173
Éric K. Hahonou, Ebbe Prag, Lise Toft, Björn Lingner og Ida Meisling

Efterskrift september 2017 · 179

Indeks · 181

Sidebar section

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.

Læs mere om vores betingelser

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.