Historiefortælling i praktisk kommunikation fokuserer på historier som kommunikationsform og kontekstens betydning i denne sammenhæng, hvilket er en relativt ny tendens i forskning om historiefortælling.
I forfatternes optik har kommunikationssituationen og forholdet mellem afsender og modtager en afgørende betydning for, hvilke historier der fortælles.
Det er et overordnet formål med bogen at afgrænse historiebegrebet i forskellige kommunikative sammenhænge, konkretisere arbejdsmetoder indenfor feltet og reflektere over praksis.
Bogen er grundlæggende tværdisciplinær, idet den indeholder bidrag fra en række forskellige faglige traditioner:
- Journalistik og medier
- Organisationsstudier
- Antropologi
- Samtaleanalyse
- Diskursanalyse og læring
Bogens artikler er skrevet af forskere og praktikere inden for kommunikation og berører flere forskellige genstandsfelter: værdikommunikation og branding, ledelse og dialog i virksomheder, mundtlig kommunikation, film og tv-programmer, læge-patient-samtaler og terapi.