Bogcover til Gunstig intelligens

Gunstig intelligens

Sådan skaber din organisation værdi med kunstig intelligens

Hvordan kommer vi fra kunstig til gunstig intelligens?

Forventningerne til, hvad kunstig intelligens kan gøre for virksomheder og organisationer, er skyhøje – og nogle gange ret abstrakte. Forskellen på det mulige og det gavnlige er stor, når det handler om brugen af AI, og det samme er afstanden mellem det, der ønskes, og det, der faktisk kan realiseres.

Med denne bog får du en struktureret og overskuelig guide til at implementere AI-projekter på en velovervejet måde, som skaber reel forretningsværdi.

Gunstig intelligens sætter fokus på de væsentlige spørgsmål, som du og din organisation skal forholde jer til, når I overvejer at bruge AI. Bogen introducerer G.U.N.S.T I.G.-logikken, som er en struktureret proces, der adresserer alle de elementer, som skal være på plads, førend et konkret AI-projekt kan siges at være gunstigt. Metoden omfatter så forskellige emner som motivation, uro, strategi, forretningsmodel og autonomi.

Bogen henvender sig især til ledere, IT-specialister og konsulenter, men er brugbar for enhver, der interesserer sig for kunstig intelligens, organisationsudvikling og forretningsudvikling.

Thomas Ritter er professor ved Institut for Strategi og Innovation på Copenhagen Business School og Carsten Lund Pedersen er lektor på IT-Universitetet. Sammen har de gennem mange år forsket i den kommercielle værdiskabelse i forbindelse med digital transformation.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. udgave (2025), 160 sider.
    ISBN: 9788759344972
    Academic Books
    207,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord 11

1. Introduktion: Hvad er gunstig intelligens? 15

2. Gnist: Hvilken motivation driver vores interesse i kunstig intelligens? 41

3. Uro: Hvor meget skaber eller dræber kunstig intelligens? 53

4. Netværksaccept: Giver alle interessenter tilladelse til KI? 67

5. Strategisk kompatibilitet: Hvordan passer KI-projektet til organisationens strategiske beslutninger? 81

6. Test af KI i forretningsmodellen: Hvordan passer KI-projektet ind i organisationens værdiskabelse? 97

7. Iværksætteri: Hvad er medarbejdernes rolle i at udvikle KI-projektet? 109

8. Gnidninger ved KI-implementeringer: Hvor enige er I i din organisation? 123

9. Lederens checkliste: En trafiklysmodel for KI-projektet 131

10. Eventyret om gunstig intelligens: Hvordan er din fortælling om dit KI-projekt? 143

11. Efterord 147

Litteraturliste 151

Forfatternes publikationer om digitalisering, datadrevet forretningsudvikling og kunstig intelligens 157

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Fagredaktøren er Lone Fredensborg

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik