Content section
God videreuddannelse
med transfer, balance og praksisnært projektarbejde
Køb bogen
Yderligere information
Indhold
Forord 7
1. Akademisk videreuddannelse 11
Erik Laursen og Nikolaj Stegeager
De akademiske videreuddannelser 12
Projekt- og problemorientering som pædagogisk strategi 14
Bogens opbygning og indhold 15
2. Transfer i videreuddannelse 19
Erik Laursen og Nikolaj Stegeager
Læring 19
Transfer 23
Transfer og læringstyper 29
Fra transfer som reproduktion til transfer som fortsat udvikling 31
Hvad kan du som studerende gøre? 33
3. Projekt- og problemorienteret undervisning og læring 35
Erik Laursen og Nikolaj Stegeager
Oprindelse og udbredelse 36
Grundlæggende principper 37
Centrale begreber til forståelse af principperne 40
Hvad kan du som studerende gøre? 49
4. Den studerende praktiker 51
Nikolaj Stegeager, Erik Laursen og Anja Overgaard Thomassen
Hvorfor begynde på akademisk videreuddannelse? Motiver og intentioner 53
At forberede sig på et videreuddannelsesforløb 55
Arbejdsliv, studieliv, privatliv 60
Hvad kan du som studerende gøre? 63
5. Mødet mellem den erfarne praktiker og uddannelsen 67
Søren Willert og Søren Frimann
Den erfarne praktiker møder sig selv i rollen som studerende 67
Læringsbefordrende samarbejde mellem studerende 71
Fokus på uddannelsen 74
Undervisningsformer og læringsarenaer 75
Vejledning som læringsarena 80
Eksamensrettet opgaveskrivning som læringsarena 84
Hvad kan du som studerende gøre? 86
6. Forskning i egen praksis projektarbejde som brobygger mellem uddannelse og arbejde 91
Søren Frimann, Søren Willert og Nikolaj Stegeager
Aktionsforskning 92
Aktionslæring 98
Forskellen mellem aktionsforskning og aktionslæring 103
Hvad kan du som studerende gøre? 106
7. Fra undervisning til organisatorisk praksis 109
Anja Overgaard Thomassen og Nikolaj Stegeager
Organisationens motiv for at investere i akademisk videreuddannelse 109
Uddannelse og arbejde to adskilte rationaler 111
Organisationslogikker og synet på læring 112
Læringssamtaler at retningsgive den organisatoriske læring 115
Hvilken praktiker kommer tilbage efter endt uddannelse? 117
At inddrage sin leder aktivt i læreprocessen 122
Hvad kan du som studerende gøre? 127
8. Transformative læreprocesser i videreuddannelse 129
Nikolaj Stegeager og Søren Willert
Transformativ læring 129
Transformativ læring identitetsudvikling gennem uddannelse 131
Identitet 132
Transformativ læring i videreuddannelse 133
Undervisning og transformativ læring 136
Hvad kan du som studerende gøre? 138
Litteratur 145
Indeks 155
Lignende udgivelser


Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.