Det er en udfordring for alle ledere at skabe fælles fodslag blandt medarbejderne. Og det er en udfordring at skabe en stærk strategi, der kan rykke organisationen i den rigtige retning og i fællesskab løfte store opgaver.
Hvis medarbejderne identificerer sig med virksomheden, yder de deres ypperste for at fremme virksomhedens strategiske mål. De træffer af sig selv de rette beslutninger undervejs og handler på en måde, der er i overensstemmelse med virksomhedens værdier.
Fortolkningsledelse sætter teoretisk indsigt i organisationskultur, værdiledelse og socialisering i spil med empiriske studier af autentiske, danske mellemlederes kommunikation med deres medarbejdere.
Mie Femø Nielsen tager udgangspunkt i en række praksiseksempler, hvor mellemledere er blevet videofilmet, mens de holder afdelingsmøde.
Med den internationalt anerkendte mikrosociologiske metode undersøger hun således, hvordan mellemledere korrigerer deres medarbejdere, hvordan de fortolker organisationens kontekst, samt hvordan denne kontekst giver konkret mening for medarbejderne.
Bogen er del af en serie om mellemlederens kommunikation i relation til ledelse og organisation.
Fortolkningsledelse
- mellemlederens kommunikative arbejde med værdier og kulturskabelse
En del af serien
Den Kommunikerende Organisation
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik