Fortælleteori leverer analytiske og teoretiske redskaber til at analysere og fortolke kortformatets komprimerede og komplekse, audiovisuelle udtryk.
Historisk set har musikvideoen og reklamefilmen befundet sig i spændingsfeltet mellem tradition og fornyelse. På den ene side gør musikvideoer og reklamefilm brug af traditionelle fortælle- og fremstillingsformer. På den anden side fornys og varieres den visuelle stil i udpræget grad.
Tendensen er, at kortformatet, som musikvideoen og reklamefilmen i mange år har været synonym med, bliver mere og mere dominerende i mediebilledet i takt med, at nye digitale medier (mobiltelefoner, kameraer, bærbare computere) bringes i anvendelse.
Den teoretiske ramme for bogens analysedel er udsigelsesanalysen og moderne fortælleteorier. Musikvideoer og reklamefilm fra de sidste 25 år analyseres, og ud fra en historisk vinkel viser bogen, hvordan tendenserne inden for musikvideo og reklamefilm ændrer sig i sammenspil med tidens andre smags- og stilskift.
Fortælleteori
- musikvideo og reklamefilm
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik