Hvad er en forretning, og hvordan skabes værdi?
Uanset om målet for en forretning er at skabe profit eller at gøre nytte, er det godt at forstå en række basale principper.
Forretningsforståelse – For ledere og medarbejdere forklarer, hvad et årsregnskab er, hvad det kan bruges til, hvorfor man arbejder med nøgletal, hvorfor det er vigtigt at have styr på likviditeten, og hvorfor budgetstyring og ikke mindst budgetforståelse er et must. Bogen handler også om, hvordan man kan få finansieret en forretningside, og hvordan den bliver vurderet af dem, der eventuelt skal finansiere den - hvordan en forretning værdisættes. Bogen forklarer også, hvad ledelsesrapportering er, herunder de muligheder og faldgruber dette felt rummer.
Forretningsforståelse – For ledere og medarbejdere kan læses af alle nuværende og kommende ledere. Den kan også bruges på akademifaget "Lederens forretningsforståelse" og diplomfaget "Ledelse og økonomistyring", som begge er vigtige valgfag på ledelsesuddannelserne. Bogen er desuden tænkt som et opslagsværk på tværs af alle erhvervsfag.