Bogcover til Forretning for fremtiden
Kig i bogen

Forretning for fremtiden

Succes med Verdensmålene

FORRETNING FOR FREMTIDEN - SUCCES MED VERDENSMÅLENE handler om, hvordan små og mellemstore virksomheder (SMV’er) kan få bæredygtighed til at blive en del af kerneforretningen og samtidig - eller netop derfor - drive forretning for fremtiden.

FORRETNING FOR FREMTIDEN er skrevet på baggrund af de erfaringer, som en række virksomheder har fået ved at arbejde konkret med Verdensmålene, og som alle virksomheder kan lade sig inspirere af. Særligt i en tid med en verdensomspændende krise, hvor private virksomheder må og skal være med til at sikre en mere bæredygtig fremtid.

FORRETNING FOR FREMTIDEN præsenterer syv kernekompetencer, som er udledt af erfaringer fra to projektforløb under Industriens Fond: Fra Filantropi til Forretning (Dansk Industri) og SDG Accelerator for SMV’er (UNDP). Flere end 50 virksomheder arbejdede i programmerne med at bruge bæredygtighed som løftestang for øget indtjening gennem produkt- og serviceinnovation, strategiudvikling, omkostningsreduktion, medarbejderengagement, styrkede forretningsmodeller og fokus på nye markeder. Kernekompetencerne spillede en essentiel rolle i disse tiltags tilblivelse og udførelse. Erfaringerne kan give dig og din virksomhed værktøjerne til at opnå kommerciel succes med Verdensmålene.

FORRETNING FOR FREMTIDEN er skrevet til

  • dig, der gerne vil arbejde for eller lede en virksomhed, som er på forkant med fremtiden, som overvejer potentialet i de 17 Verdensmål og gerne vil vide mere om, hvad andre har gjort.
  • skeptikeren, der ikke rigtig tror på, at bæredygtighed og god forretning kan gå hånd i hånd.
  • dig, hvis hjerte banker for at redde menneskeheden og kloden, men som mangler redskaber til at omsætte din overbevisning til konkret handling.

"Forretning for fremtiden er den første danske bog, der med et forretningsmæssigt fokus adresserer Verdensmålene. Jeg har ikke set en tilsvarende seriøs, velfunderet og samtidig meget praktisk relevant bog om forretning og verdensmål. Det er en vigtig og meget kompetent bog, som stærkt kan anbefales til danske virksomheder, ledere, studerende og mange andre med interesse for bæredygtighed, verdensmål og virksomhedsledelse. Forretning for fremtiden stiller spørgsmålet: Er det muligt for virksomheder at forene et positivt bidrag til verden med deres evne til at tjene penge? Forfatternes svar er et rungende ja! Jeg vil stramme det og sige: Ingen penge uden et globalt ansvar. Ikke-bæredygtig adfærd er taberadfærd. " - STEEN HILDEBRANDT, ph.d., professor, Aarhus Universitet, adjungeret professor, CBS, Handelshøjskolen i København og Aalborg Universitet

"Forretning for fremtiden illustrerer, hvor forældet det er at se bæredygtighed og vækst som hinandens modsætninger. Tværtimod taler bogens perlerække af helt konkrete eksempler fra dansk erhvervslivs innovative frontløbere for sig selv: I det 21. århundrede går vejen til konkurrencedygtighed via bæredygtighed. " - CONNIE HEDEGAARD, forkvinde og medlem af en række bestyrelser, tidligere klimakommisær og klima- og energiminister

"Denmark is a leader in driving progress towards the UN Global Goals. Forretning for fremtiden draws on this cutting edge work with a particular focus on the small and medium-sized enterprise, often overlooked but also vital to economic health and sustainable wealth creation. A timely, insightful and practical guide to better futures. Highly recommended. " - JOHN ELKINGTON, grundlægger af Volans og forfatter til Green Swans: The Coming Boom in Regenerative Capitalism

Hør Erik Thomas Johnsen og Kristoffer Nilaus Tarp fortælle kort, hvad deres bog handler om: https://youtu.be/_dy53YUpP7E


Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2020), 267 sider
    ISBN: 9788759335079
    Academic Books
    263,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2020), 267 sider
    ISBN: 9788759338605
    Academic Books
    258,-
    Buy this product
  • Sampak (Softcover) og e-bog (vitalsource)
    1. udgave (2020), 267 sider
    ISBN: 9788759338643
    Academic Books
    298,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

⭐⭐⭐⭐⭐ "Det exceptionelle ved bogen er, at den videregiver erfaringer fra en række virksomheder om, hvordan de har arbejdet med verdensmålene i praksis, og at forfatterne hele vejen igennem bogen henviser til verdensmålene." - Jyllands-Posten


⭐⭐⭐⭐⭐
 - Finans.dk

"En velskrevet bog, som på baggrund af erfaringer og cases fra forretningsverdenen, byder på bæredygtige løsninger og kompetencer, som virksomheder kan handle på. Bogen er fyldt med nytænkning samt anbefalinger til, at tænke bæredygtighed, som en kilde til innovation i en verden under forandring." - Hamide Kara, DBC

"Særligt to cases fra arkitektfirmaet Gehl og landinspektørfirmaet LE 34 illustrerer de udfordringer, som vejsektoren kan have med at se sig ind i verdensmålene, og de ahaoplevelser og den innovation som det giver aktivt at forholde sig til og arbejde med verdensmålene og delmålene." - Trafik og veje


Indholdsfortegnelse

Tak til 6

Forord 8

Indledning 12

1. En bæredygtig forretning i en verden under forandring 17

2. Forandringer for fremtiden 33

3. Virksomhedernes rolle i en verden under forandring 47

SYV KERNEKOMPETENCER

4. Skab og forfølg en bæredygtig vision 75

5. Mål dit aftryk 101

6. Gentænk og innovér 139

7. Fokusér og realisér 165

8. Motivér, involvér, engagér 197

9. Byg, mål, lær, opskalér 221

10. Integrér bæredygtighed i kerneforretningen 237

Flere ressourcer til at komme i gang 246

Virksomhederne i SDG Accelerator og Fra Filantropi til Forretning 248

Referenceliste 250

De 17 Verdensmål fra et virksomhedsperspektiv 256

Slutnoter 266


Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et digitalt pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Fagredaktøren er Lone Fredensborg

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik