Kig i bogen

Flere sprog i læringen

Translanguaging i praksis

Vil du gerne vide mere om, hvordan flersprogethed kan være en resurse for elever? Og hvordan du som  nuværende eller kommende lærer helt konkret kan inddrage flere sprog i læring?

I denne bog præsenterer forfatterne det internationale begreb translanguaging og giver en lang række eksempler på, hvordan du som lærer kan arbejde med elevers translanguaging i praksis og i forskellige fag. Eksemplerne er dels hentet fra folkeskolen, dels fra voksenundervisningen på sprogcentrene. I bogen gennemgår forfatterne desuden centrale teoretiske begreber, og der indgår refleksionsspørgsmål til både lærerteams og lærerstuderende.

Gennem bogen får du:

  • Indsigt i translanguaging-begrebet set i et dansk perspektiv
  • Værktøjer til at tilrettelægge tværsproglige forløb i mange fag
  • Inspiration til konkrete aktiviteter og didaktiske greb til direkte brug i din daglige praksis
  • Eksempler på translanguaging i praksis
  • Redskaber til at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning inspireret af translanguaging
  • Inspiration til at udvikle skolens, teamets og egen praksis gennem refleksionsspørgsmål og udviklingsaktiviteter

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2021), 180 pages
    ISBN: 9788759336533
    Studiepris
    180,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2021), 180 pages
    ISBN: 9788759340523
    Studiepris
    178,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

"Spændende, at der nu kommer fokus på, hvordan man selvfølgelig skal bruge elevernes stærkeste sprog i undervisningen. Det giver rigtig god mening. De mange eksempler fra praksis underbygger dette. Vigtig læsning for de lærere, der underviser i flersprogede klasserum." - Lektørudtalelse, DBC

Medier

"'Flere sprog i læringen' er oplagt læsning for dsa-lærere og -vejledere, men er ligeså relevant for alle, der vil inspireres og dykke ned i ny god viden om god undervisning." – Folkeskolen
https://www.folkeskolen.dk/dansk-som-andetsprog-tosprogede/brug-alle-elevens-sprog-hvorfor-og-hvordan/4174422

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

11 Forord
    Af Jim Cummins

15 Indledning

19 Kapitel 1. Det flersprogede klasserum: Fire eksempler

Del 1 · Flersprogethed og translanguaging

31 Kapitel 2. Flersprogethed

41 Kapitel 3. Translanguaging

Del 2 · Translanguaging i praksis

63 Kapitel 4. Fase 0: Overordnede valg

79 Kapitel 5. Fase 1: Eleverfaringer

89 Kapitel 6. Fase 2: Faglig systematik og fagsprog

101 Kapitel 7. Fase 3: Elevernes aktive bearbejdning

125 Kapitel 8. Fase 4: Formidling

131 Kapitel 9. Fase 5: Evaluering

143 Kapitel 10. Translanguaging i samarbejdet med hjemmet

Del 3 · Elevcentreret pædagogik

151 Kapitel 11. Tilbage til grundsynet

159 Kapitel 12. Sprogfag og flersprogethedsdidaktik

167 Kapitel 13. Translanguaging i teamets udvikling – forslag til aktiviteter

173 Litteratur

179 Indeks

 

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et digitalt pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Christine Ploug Lindberg på cpl@samfundslitteratur.dk