Filmstil påvirker på afgørende vis menneskers filmoplevelse. Alligevel er det ofte filmens handling, der tales om, når helten har fået heltinden - ikke måden de levende billeder organiserer fortællingen på.
Denne bog er en rigt eksemplificeret præsentation, kritik og videreudvikling af filmforskningens teorier og begreber om, hvordan man forstår og analyserer dét, der altid mærkes, men ofte ikke ses - filmstil.
Samlet præsenterer forfatter Lennard Højbjerg en ny stilteori, der til en vis grad baserer sig på Bordwells stilbegreb.
Bogen er tænkt som en stilteori- og analyse, der har til hensigt at udfylde de beskrevne mangler, der har præget Bordwells stilteori - uden at kassere de brugbare og værdifulde begreber, der har bevist deres værdi.
Filmstil
Anmeldelser
Indholdsfortegnelse
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Forord ... 9
Indledning. Et spørgsmål om stil ... 11
Del 1. · Stilteori og -analyse bidrag til en begrebsudvikling ... 17
1. De levende billeder og virkelighedsindtrykket ... 19
2. Kontinuitet og fragmentering ... 41
3. Horisontal kontinuitet ... 45
4. Vertikal kontinuitet ... 51
5. Den gennemgående stil ... 63
6. Den specifikke stil ... 73
7. Den diskontinuerlige fortælling ... 79
8. Segmentering ... 87
9. Stil og subjektivitet ... 109
10. Komplekse segmenteringsforløb stil og fortolkning ... 125
11. Stil og flow ... 157
Del 2. · Rum: Perception, repræsentation og stil ... 195
12. De levende billeders repræsentation og præsentation
perception og stil ... 197
13. Rum og retninger ... 223
14. Den cirkulære kamerabevægelse ... 231
Sammenfatning ... 247
Litteratur ... 251
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik