Evaluering er et redskab med mange ansigter. Evaluering kan praktiseres på mange måder og tjene meget forskellige formål, herunder kontrol, læring, forandring og legitimering. Vi ved imidlertid ikke meget om, hvordan evaluering konstrueres og praktiseres.
I denne bog diskuterer Hanne Foss Hansen evaluering som fænomen og proces, hvori hun også præsenterer resultaterne af en undersøgelse af 452 evalueringsprojekter.
Undersøgelsen afdækker bl.a., hvem der er initiativtagere og evaluatorer, hvilke intentioner der ligger bag samt hvilke evalueringsmodeller og -metoder der benyttes.
Med undersøgelsen viser Hanne Foss Hansen også, at mange evalueringer går i bredden på bekostning af dybden, at mange formål forfølges samtidig, at diskussioner af design- og metodespørgsmål ofte forsømmes samt at resultaterne kun sjældent relateres til allerede eksisterende viden.
Skal evaluering bidrage til vidensamfundets udvikling, bør der rettes op på disse forhold.
Evaluering i staten
- kontrol eller forandring
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Fagredaktøren er Henrik SchjerningHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik