Indledning og læsevejledning 9
Fra personlige læringsøkologier til digitale læringsrum 10
Fire digitale læringsrum: En vision for uddannelse 12
Læsevejledning 15
Referencer 16
Del I · Digitale teknologier og læring
Samspil mellem digitale teknologier, læringsaktiviteter og sociale former 17
1. Digitale teknologier 21
Teknologiens rolle i samfundet 21
Hvem styrer? Teknologien eller mennesket? 22
Transformation af praksisser over tid 24
Teknologiens handlekraft 26
Teknologien som tænke- og handleredskaber 28
Samspillet mellem teknologi, menneske og praksis 29
Digitale teknologiers særlige egenskaber 31
Referencer 33
2. Læringsaktiviteter 35
Mål og problem 36
Undersøgelse 38
Konstruktion 40
Kommunikation 44
Hvordan bidrager teorier om teknologi til forståelse af læring? 47
Referencer 50
3. Sociale former 51
Læring i forskellige sociale former 51
Referencer 58
Del II · Digitale læringsrum
Model for fire digitale læringsrum 61
4. Det individuelle rum – teknologier som kognitiv partner 65
Potentialer ved digitale teknologier i det individuelle rum 66
Undersøgelse: Søgning og materialehåndtering 67
Konstruktion: Videnskonstruktion og multimodal produktion 71
Kommunikation: Fremstilling og præsentation 74
Referencer 76
5. Arbejdsgruppe – samarbejdsværktøjer 79
Potentialer ved digitale teknologier i arbejdsgrupper 80
Undersøgelse: Opbygning af samlinger og fælles dialog med materialer 82
Konstruktion: Samproduktion og tilrettelæggelse af samproduktion 84
Kommunikation: Koordination og dialog 87
Referencer 91
6. Interessefællesskab – delingsværktøjer 93
Potentialer ved digitale teknologier i interessefællesskaber 94
Kommunikation: Tilgængelighed og deling 97
Undersøgelse: Inspiration og forespørgsel 101
Konstruktion: Feedback og deltagelse 104
Referencer 107
7. Åbne forbindelser – netværksrelationer og netværkseffekter 109
Potentialer ved digitale teknologier i åbne forbindelser 110
Kommunikation: Etablering af forbindelser og navigation 114
Undersøgelse: Konsultation og følge og falde over 117
Konstruktion: Tilstedeværelse og bidrag 121
Referencer 124
Del III · Design af digitale læringsrum
Hvad vil der ske? 127
8. Design af digitale læringsrum 131
Design 131
Undersøgelse: Samling af materialer 137
Konstruktion: Repertoire af værktøjer 140
Kommunikation: Kanaler for sociale relationer 143
Referencer 146
Afrunding 149
Indeks 151