Kig i bogen

Digital journalistik

Digital journalistik er et relativt nyt fænomen, der på én gang udfordrer og viderefører journalistikken, som den har set ud gennem det seneste århundrede. For digital journalistik omfatter brugerdeltagelse, deadlines hvert 5. minut og mediekonvergens såvel som traditionelle redaktionelle rutiner og klassiske journalistiske værdier.

Aske Kammer giver i bogen en kort og letlæst introduktion til den digitale journalistik og dens formater, forandringer og forretningsmodeller. Fokusset er primært på danske forhold, men der inddrages også eksempler fra den internationale medieverden.

Bogen er rettet mod medie-, journalistik- og kommunikationsstuderende og mod alle andre, der er interesserede i journalistikken og den udvikling, den gennemgår i den digitale tidsalder.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2018), 110 pages
    ISBN: 9788759319499
    Studiepris
    115,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2018), 100 pages
    ISBN: 9788759331538
    Studiepris
    99,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

Aske Kammer nævner mange eksempler på især journalistik uden for Danmark, som gør spændende, nye digitale ting. Der er også en del referencer til forskning i journalistik og relevante databaser mv. for studerende særligt. Hvert afsnit afsluttes med opfordring til videre læsning, og der gives arbejdsspørgsmål, så indholdet kan repeteres. - Studerende, Filosofi og socialvidenskab, RUC, 20. juli 2018

Medier

"Jeg vil gerne takke både forlaget og Aske Kammer for denne bog. Der var virkelig brug for en opsamling på disse tendenser  med et dansk snit. ( ) Jeg håber, at studiestederne tager denne bog til sig og gør arbejdsspørgsmålene til en del af deres undervisning for de er gode."

- Lars K. Jensen blog

"Digital journalistik är en läsvärd och mycket välskriven bok, med en oerhört korrekt sammanfattning av den forskning och de studier som refereras. Jag hoppas att boken kommer att utgöra en tillgång på journalistutbildningar som komplement till de många praktiskt inriktade böcker studenterna använder."

-  Ester Appelgren, Nordicom Review 40 (2) 2018

Indholdsfortegnelse

INDLEDNING 7

Kapitel 1
DIGITAL JOURNALISTIK INDKREDSNING OG HISTORIK 10
Institutioner, regler og ressourcer 12
Journalistik 14
Det digitale 18
Digital journalistik 20
Et historisk rids 22
Anbefalet læsning 29
Arbejdsspørgsmål 29

Kapitel 2
DEN KOMMERCIELLE DIMENSION 30
Det to-sidede marked og digitale abonnementsmodeller 31
Kommercialisering 35
Den lange hale og nicher 41
Anbefalet læsning 44
Arbejdsspørgsmål 45

Kapitel 3
BRUGERDELTAGELSE 46
Brugerdeltagelse i journalistik 49
Forskellige former for brugerdeltagelse 50
Gatewatching og kuratering 55
En udfordring for journalistikken 57
Anbefalet læsning 59
Arbejdsspørgsmål 59

Kapitel 4
DIGITAL JOURNALISTIK OG SOCIALE MEDIER 60
Journalistisk brug af sociale medier 63
Privat, personlig og professionel 64
Anbefalet læsning 68
Arbejdsspørgsmål 68

Kapitel 5
HASTIGHED OG HYPERTEKST 69
Nyheden som proces 71
Hypertekst og hyperlinks 78
Anbefalet læsning 80
Arbejdsspørgsmål 80

Kapitel 6
KONVERGENS OG DIVERGENS 81
Konvergens 81
Divergens: Udlejring af indhold 86
Ændrede forventninger til journalister 88
Anbefalet læsning 92
Arbejdsspørgsmål 93 

LITTERATURLISTE 94

INDEKS 109

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk