Forord 13
Til anden udgave 13
Til første udgave 14
1. Hvad er det gode bachelorprojekt i sundhedsuddannelserne?
17
Bachelorprojektet skal leve op til videnskabelige principper 19
Pentagonen: almindelige videnskabelige principper for bachelorprojektet 20
Vigtigt: Du skal bruge teorier og metoder – ikke bare referere dem 23
Sundhedsvidenskab og professionerne: fokus på praksis 23
Hvad gør sundhedsbachelorprojektet godt? 24
Forskellige sundhedsprofessioner 24
Studieordning/semesterbeskrivelse og læringsmål/læringsudbytte 24
Forskningsetikken i bachelorprojektet 27
Læs mere 27
2. Struktur og disposition 29
Strukturen afspejler videnskabelig arbejdsmåde 29
Standardstruktur som udgangspunkt 29
Problemformuleringen styrer både indhold og struktur 32
Eksempler på indholdsfortegnelser 32
Strukturelementer: fremstillingsformer 33
Argumentation og refleksion 35
Analyse- og metodediskussionsafsnit er vigtige 37
Abstract/resumé 37
De indledende afsnit 39
Begrebsdefinitioner 43
Formål 45
Konklusion og perspektivering 46
Læs mere 50
3. Emnevalg og problemformulering 51
Det gode emnevalg 51
En problemformulering i sundhedsvidenskab er 52
Problemformulering og arbejdsspørgsmål 52
Et ægte sundhedsfagligt problem: profession og praksis i fokus 53
Problemformuleringen i opgavens sammenhæng 54
Videnskabelighed 54
Andre problemord – begrebsafklaring 55
Ét spørgsmål i problemformuleringen – men gerne flere arbejdsspørgsmål 56
Blooms taksonomi 57
Gode råd til problemformuleringer 60
Sådan skriver du en god problemformulering i din opgave og argumenterer
for den 60
Problemstilling (problemfelt, problembaggrund) 62
Den konkrete udformning af problemformuleringen 63
Spørg med hv-ord både i problemformulering og i arbejdsspørgsmål 64
Problemformuler specifikt i forhold til metoden 65
Problemformuler specifikt i forhold til projekttype 66
Læs mere 69
4. Skriveprocessen 71
Vigtige styreredskaber: indledning, pentagon, standardstruktur,
konklusion 72
Få skrevet noget 73
Tid og deadlines 74
Regn med flere gennemskrivninger 74
Forskellen mellem proces- og produktskrivning 74
Brug computeren systematisk 75
Brug problemformuleringen – og glem problemformuleringen og omvendt 76
Planlægning 76
Den færdige tekst 79
Læs mere 79
5. Protokol i bachelorprojektet 81
Formålet med protokollen 81
Protokolseminar 82
Overordnede retningslinjer for protokollen 82
Hvor skal du finde dit materiale? 89
Protokollen kan genbruges 92
Overvejelser i forbindelse med protokollen: Keep it simple 92
Læs mere 92
6. Tværprofessionelle bachelorprojekter 93
Den sundhedsvidenskabelige tilgang 95
Gode grunde til tværprofessionelt samarbejde 96
Tværprofessionaliteten skal afklares 96
Hold møde med din(e) vejleder(e), og gør det tidligt 98
Hvor mange skal I være i en tværprofessionel bachelorgruppe? 98
Der skal udarbejdes et tværprofessionelt design 99
Den tværfaglige problemformulering 100
Læs mere 101
7. Skrivning i grupper 103
Arbejdsfordeling 103
Planlægning i fællesskab 104
Forventningsafstemning og beslutninger 104
Gruppekontrakt 105
Peer feedback 107
Læs mere 108
8. Brug din/jeres vejleder(e) 109
Undersøg dine vejledningsmuligheder 109
Tidlig vejledning – første vejledning 110
Forbered altid vejledningen 111
Den løbende vejledning og opfølgning 111
Gode tekststykker til vejledning – dine leverancer 112
Vejledning til gruppeskrivningen 112
Læs mere 113
9. Litteratur og kilder 115
Del 1. Litteratursøgning 115
Husk: Kilder skal bruges! 116
Informationssøgning i din opgaveskrivningsproces – hvad og hvor? 118
Hvordan søger jeg? Søgemetoder/søgeteknikker 120
Bevidst tilfældig søgning 121
Kædesøgning 121
Systematisk søgning – databasesøgning 122
Beskriv din søgeproces 133
Udvælgelse af forskningslitteratur 136
Dokumentation af søgeprocessen – hvor skal de enkelte dele placeres i
projektet? 136
Del 2. Vurdering af kilder 137
Vurdering af kilder fra internettet 141
Læs kilderne opgaverettet 142
Skriv kilderne ind i din opgave – citat og referat 144
Legitimering og kvalificering af kilden 146
Forskellige referencesystemer 147
Plagiat og afsmitning 147
Læs mere 149
10. Forskningsetik 151
Forskningsetiske retningslinjer for forskning 151
Informeret samtykke 153
Hvem kan give samtykke? 154
Skriftlig samtykkeerklæring 155
Regler for behandling og opbevaring af personfølsomme data 158
Forskningsetiske retningslinjer og gode råd 159
Forskningsetiske overvejelser og dilemmaer 161
Principper for videnskabelig redelighed 162
Læs mere 164
11. Videnskabsteori 165
Videnskabsteori – et overblik 165
Positivisme 173
Fænomenologi 182
Hermeneutik 190
Fænomenologi og hermeneutisk fænomenologi versus hermeneutik 200
Pragmatisme 201
Positivisme, fænomenologi, hermeneutik og pragmatisme, centrale
forskelle 208
Valg af specifikke metoder 209
Læs mere 210
12. Kvalitative design 213
Valg af forskningsdesign 213
At skabe et design 214
Sammenhæng mellem forskningsdesign, dataindsamlingsmetoder og
analysemetoder 217
Læs mere 217
13. Kvalitative dataindsamlingsmetoder 219
Det kvalitative interview 219
Enkeltpersonsinterviewet 224
Gruppe- og fokusgruppeinterview 241
Det kvalitative børneinterview 256
Obser-view 268
Deltagerobservation 271
Læs mere 283
14. Analyse og fortolkning i kvalitative projekter 285
Analyse- og fortolkningsprocessen 285
Analyse: tidlig fase som fører frem til temaer eller kategorier 288
Redskaber til at strukturere analysen 296
Hjælp til valg af analysemetode 301
Braun og Clarkes tematiske analyse 304
Forskningsartikler som empiri 311
Fortolkning: senere fase som fører frem til resultater 312
Placering af analyser og fortolkninger i projektet 314
Læs mere 316
15. Formidling af resultater i kvalitative projekter 319
Skriftlig fremstilling i resultatafsnittet 319
Gode råd til opbygning af dit resultatafsnit 326
Læs mere 327
16. Kvantitative design 329
To overordnede typer af design 329
Tidsaspektet i de forskellige design 330
Valg af design 330
Eksperimentelle studier 333
Observationsstudier 335
Evidenshierarkiet 338
Læs mere 340
17. Kvantitative dataindsamlingsmetoder 343
Survey-metoden 346
Eksperiment som metode 356
Læs mere 359
18. Analyse i kvantitative projekter 361
Centrale begreber 362
Studiepopulation og stikprøve 365
Forskellige typer af data 366
Fire måleniveauer 367
Indsamling af data 371
Kodning af data 372
Indtastning af data 375
Behandling af data 376
Læs mere 386
19. Formidling af resultater i kvantitative projekter 387
Fordeling af data 388
Grafiske figurer 389
Læs mere 394
20. Metodekombination og metodetriangulering 395
Eksempler på metodekombination i bachelorprojekter 397
Fordele og ulemper ved forskellige metoder 398
Anvendelse af flowchart til at skabe overblik over analyseprocessen 400
Analyse i metodekombination-projekter 401
Læs mere 402
21. Innovation i bachelorprojekter 403
Hvad er innovation? 403
Hvorfor arbejde med innovation i bachelorprojektet? 403
Sammenhængen mellem forskning og innovation 406
Prejektprotokol 406
Grader af innovation 408
Forskellige typer af innovation 409
Innovationsprojektets tre trin: nyt, nyttigt og nyttiggjort 411
Forholdet mellem divergent og konvergent tænkning i projektets
forskellige faser 412
Forslag til hvordan du kan arbejde med divergente processer 413
Forslag til hvordan du kan arbejde med konvergente processer 414
At styre andres divergente processer 415
Modeller for innovationsprocessen 416
Innovationsmetoder 419
Brug af forretningsmodeller 420
Analysemetoder 422
Innovationsprojektets struktur og indhold 423
Læs mere 429
22. Kvalitetsprojekter 431
Auditmetoden 431
Læs mere 440
23. Diskussion 441
Diskussionen i projektet er saglig og faglig 441
Dig selv i diskussionen 442
Diskussionselementer 442
To vigtige typer diskussioner i bacheloropgaven 442
Resultatdiskussion og -vurdering 443
Metodediskussion og -vurdering 445
Metodediskussion og -vurdering i det kvalitative projekt 446
Metodediskussion og -vurdering i det kvantitative projekt 449
Læs mere 455
24. Argumentation 457
Faglig og saglig argumentation 457
Argumentationsterminologi 458
Argumentationens elementer 458
Hvor kan man hente sine argumenter? 461
Argumentationsstruktur og argumentationsfraser 462
Opgaven som ét argument 464
Hvor står din argumentation i opgavens afsnit? 465
Læs mere 466
25. Sprog 467
Skriv videnskabeligt og akademisk 467
Sproget skal være fagligt 470
Sproget skal være klart og præcist 471
Sproget skal være vejledende 474
Sproget skal være korrekt 476
Nutid, datid, fremtid eller …? 478
Afsmitning og plagiat er forbudt 480
Læs mere 480
26. Mundtlig præsentation og eksamen 481
Mundtligt oplæg – hvad vil du tale om? 481
Mundtligt forsvar 482
Ikke referat af dit projekt 483
Disposition 483
Forberedelse og nervøsitet 484
Manuskriptskabelon 485
Hvis I er flere – gruppeforelæggelse 485
Eksaminationen 486
Skulle det ske 486
Læs mere 487
27. Formidling 489
Gør det anderledes end i bachelorprojektet 489
Skriv en faglig artikel 490
Hold et mundtligt oplæg på en konference eller et seminar 494
Læs mere 496
Litteratur og resurser 497
Stikordsregister 511