Det gode bachelorprojekt i sundhedsuddannelserne

Håndbog i opgaveskrivning og metode

Det gode bachelorprojekt i sundhedsuddannelserne er en håndbog i opgaveskrivning og metode. Den er en håndsrækning til hvordan du videnskabeligt gennemfører en sundhedsfaglig undersøgelse, og hvordan du dokumenterer den i dit bachelorprojekt som en videnskabelig tekst.

Det gode bachelorprojekt i sundhedsuddannelserne er en brugsbog som hjælper dig med at:

  • Problemformulere og styre skriveprocessen
  • Vælge egnede metoder til din undersøgelse
  • Bruge både kvalitative og kvantitative metoder
  • Vælge, formulere og bruge dit videnskabsteoretiske standpunkt
  • Skriftligt dokumentere din undersøgelse på en videnskabelig måde
  • Strukturere dit projekt på mikro- og makroniveau
  • Analysere, diskutere, argumentere, konkludere og perspektivere
  • Skrive i et fagligt og videnskabeligt sprog
  • Bruge vejledning godt
  • Fremstille dit projekt mundtligt ved eksamen
  • Formidle dit projekt i faglige artikler og i mundtlige konference- og seminaroplæg.

I denne 2. udgave er alle kapitler opdateret, og især er kapitlerne om videnskabsteori, kvalitative analyser og innovation revideret i dybden. Vi har suppleret med et kapitel om kvalitetsprojekter, og vi har tilføjet et “Læs mere”-afsnit til alle kapitler. Kapitlet om struktur og disposition i opgaven er flyttet frem i bogen så det giver overblik over alle opgavens afsnit.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    2. edition (2024), 519 pages
    ISBN: 9788759341056
    Studiepris
    359,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    2. edition (2024), 519 pages
    ISBN: 9788759345160
    Studiepris
    311,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier


Indholdsfortegnelse

Forord 13
    Til anden udgave 13
    Til første udgave 14

1. Hvad er det gode bachelorprojekt i sundhedsuddannelserne? 17
    Bachelorprojektet skal leve op til videnskabelige principper 19
    Pentagonen: almindelige videnskabelige principper for bachelorprojektet 20
    Vigtigt: Du skal bruge teorier og metoder – ikke bare referere dem 23
    Sundhedsvidenskab og professionerne: fokus på praksis 23
    Hvad gør sundhedsbachelorprojektet godt? 24
    Forskellige sundhedsprofessioner 24
    Studieordning/semesterbeskrivelse og læringsmål/læringsudbytte 24
    Forskningsetikken i bachelorprojektet 27
    Læs mere 27

2. Struktur og disposition 29
    Strukturen afspejler videnskabelig arbejdsmåde 29
    Standardstruktur som udgangspunkt 29
    Problemformuleringen styrer både indhold og struktur 32
    Eksempler på indholdsfortegnelser 32
    Strukturelementer: fremstillingsformer 33
    Argumentation og refleksion 35
    Analyse- og metodediskussionsafsnit er vigtige 37
    Abstract/resumé 37
    De indledende afsnit 39
    Begrebsdefinitioner 43
    Formål 45
    Konklusion og perspektivering 46
    Læs mere 50

3. Emnevalg og problemformulering 51
    Det gode emnevalg 51
    En problemformulering i sundhedsvidenskab er 52
    Problemformulering og arbejdsspørgsmål 52
    Et ægte sundhedsfagligt problem: profession og praksis i fokus 53
    Problemformuleringen i opgavens sammenhæng 54
    Videnskabelighed 54
    Andre problemord – begrebsafklaring 55
    Ét spørgsmål i problemformuleringen – men gerne flere arbejdsspørgsmål 56
    Blooms taksonomi 57
    Gode råd til problemformuleringer 60
    Sådan skriver du en god problemformulering i din opgave og argumenterer for den 60
    Problemstilling (problemfelt, problembaggrund) 62
    Den konkrete udformning af problemformuleringen 63
    Spørg med hv-ord både i problemformulering og i arbejdsspørgsmål 64
    Problemformuler specifikt i forhold til metoden 65
    Problemformuler specifikt i forhold til projekttype 66
    Læs mere 69

4. Skriveprocessen 71
    Vigtige styreredskaber: indledning, pentagon, standardstruktur, konklusion 72
    Få skrevet noget 73
    Tid og deadlines 74
    Regn med flere gennemskrivninger 74
    Forskellen mellem proces- og produktskrivning 74
    Brug computeren systematisk 75
    Brug problemformuleringen – og glem problemformuleringen og omvendt 76
    Planlægning 76
    Den færdige tekst 79
    Læs mere 79

5. Protokol i bachelorprojektet 81
    Formålet med protokollen 81
    Protokolseminar 82
    Overordnede retningslinjer for protokollen 82
    Hvor skal du finde dit materiale? 89
    Protokollen kan genbruges 92
    Overvejelser i forbindelse med protokollen: Keep it simple 92
    Læs mere 92

6. Tværprofessionelle bachelorprojekter 93
    Den sundhedsvidenskabelige tilgang 95
    Gode grunde til tværprofessionelt samarbejde 96
    Tværprofessionaliteten skal afklares 96
    Hold møde med din(e) vejleder(e), og gør det tidligt 98
    Hvor mange skal I være i en tværprofessionel bachelorgruppe? 98
    Der skal udarbejdes et tværprofessionelt design 99
    Den tværfaglige problemformulering 100
    Læs mere 101

7. Skrivning i grupper 103
    Arbejdsfordeling 103
    Planlægning i fællesskab 104
    Forventningsafstemning og beslutninger 104
    Gruppekontrakt 105
    Peer feedback 107
    Læs mere 108

8. Brug din/jeres vejleder(e) 109
    Undersøg dine vejledningsmuligheder 109
    Tidlig vejledning – første vejledning 110
    Forbered altid vejledningen 111
    Den løbende vejledning og opfølgning 111
    Gode tekststykker til vejledning – dine leverancer 112
    Vejledning til gruppeskrivningen 112
    Læs mere 113

9. Litteratur og kilder 115
    Del 1. Litteratursøgning 115
    Husk: Kilder skal bruges! 116
    Informationssøgning i din opgaveskrivningsproces – hvad og hvor? 118
    Hvordan søger jeg? Søgemetoder/søgeteknikker 120
    Bevidst tilfældig søgning 121
    Kædesøgning 121
    Systematisk søgning – databasesøgning 122
    Beskriv din søgeproces 133
    Udvælgelse af forskningslitteratur 136
    Dokumentation af søgeprocessen – hvor skal de enkelte dele placeres i projektet? 136
    Del 2. Vurdering af kilder 137
    Vurdering af kilder fra internettet 141
    Læs kilderne opgaverettet 142
    Skriv kilderne ind i din opgave – citat og referat 144
    Legitimering og kvalificering af kilden 146
    Forskellige referencesystemer 147
    Plagiat og afsmitning 147
    Læs mere 149

10. Forskningsetik 151
    Forskningsetiske retningslinjer for forskning 151
    Informeret samtykke 153
    Hvem kan give samtykke? 154
    Skriftlig samtykkeerklæring 155
    Regler for behandling og opbevaring af personfølsomme data 158
    Forskningsetiske retningslinjer og gode råd 159
    Forskningsetiske overvejelser og dilemmaer 161
    Principper for videnskabelig redelighed 162
    Læs mere 164

11. Videnskabsteori 165
    Videnskabsteori – et overblik 165
    Positivisme 173
    Fænomenologi 182
    Hermeneutik 190
    Fænomenologi og hermeneutisk fænomenologi versus hermeneutik 200
    Pragmatisme 201
    Positivisme, fænomenologi, hermeneutik og pragmatisme, centrale forskelle 208
    Valg af specifikke metoder 209
    Læs mere 210

12. Kvalitative design 213
    Valg af forskningsdesign 213
    At skabe et design 214
    Sammenhæng mellem forskningsdesign, dataindsamlingsmetoder og analysemetoder 217
    Læs mere 217

13. Kvalitative dataindsamlingsmetoder 219
    Det kvalitative interview 219
    Enkeltpersonsinterviewet 224
    Gruppe- og fokusgruppeinterview 241
    Det kvalitative børneinterview 256
    Obser-view 268
    Deltagerobservation 271
    Læs mere 283

14. Analyse og fortolkning i kvalitative projekter 285
    Analyse- og fortolkningsprocessen 285
    Analyse: tidlig fase som fører frem til temaer eller kategorier 288
    Redskaber til at strukturere analysen 296
    Hjælp til valg af analysemetode 301
    Braun og Clarkes tematiske analyse 304
    Forskningsartikler som empiri 311
    Fortolkning: senere fase som fører frem til resultater 312
    Placering af analyser og fortolkninger i projektet 314
    Læs mere 316

15. Formidling af resultater i kvalitative projekter 319
    Skriftlig fremstilling i resultatafsnittet 319
    Gode råd til opbygning af dit resultatafsnit 326
    Læs mere 327

16. Kvantitative design 329
    To overordnede typer af design 329
    Tidsaspektet i de forskellige design 330
    Valg af design 330
    Eksperimentelle studier 333
    Observationsstudier 335
    Evidenshierarkiet 338
    Læs mere 340

17. Kvantitative dataindsamlingsmetoder 343
    Survey-metoden 346
    Eksperiment som metode 356
    Læs mere 359

18. Analyse i kvantitative projekter 361
    Centrale begreber 362
    Studiepopulation og stikprøve 365
    Forskellige typer af data 366
    Fire måleniveauer 367
    Indsamling af data 371
    Kodning af data 372
    Indtastning af data 375
    Behandling af data 376
    Læs mere 386

19. Formidling af resultater i kvantitative projekter 387
    Fordeling af data 388
    Grafiske figurer 389
    Læs mere 394

20. Metodekombination og metodetriangulering 395
    Eksempler på metodekombination i bachelorprojekter 397
    Fordele og ulemper ved forskellige metoder 398
    Anvendelse af flowchart til at skabe overblik over analyseprocessen 400
    Analyse i metodekombination-projekter 401
    Læs mere 402

21. Innovation i bachelorprojekter 403
    Hvad er innovation? 403
    Hvorfor arbejde med innovation i bachelorprojektet? 403
    Sammenhængen mellem forskning og innovation 406
    Prejektprotokol 406
    Grader af innovation 408
    Forskellige typer af innovation 409
    Innovationsprojektets tre trin: nyt, nyttigt og nyttiggjort 411
    Forholdet mellem divergent og konvergent tænkning i projektets forskellige faser 412
    Forslag til hvordan du kan arbejde med divergente processer 413
    Forslag til hvordan du kan arbejde med konvergente processer 414
    At styre andres divergente processer 415
    Modeller for innovationsprocessen 416
    Innovationsmetoder 419
    Brug af forretningsmodeller 420
    Analysemetoder 422
    Innovationsprojektets struktur og indhold 423
    Læs mere 429

22. Kvalitetsprojekter 431
    Auditmetoden 431
    Læs mere 440

23. Diskussion 441
    Diskussionen i projektet er saglig og faglig 441
    Dig selv i diskussionen 442
    Diskussionselementer 442
    To vigtige typer diskussioner i bacheloropgaven 442
    Resultatdiskussion og -vurdering 443
    Metodediskussion og -vurdering 445
    Metodediskussion og -vurdering i det kvalitative projekt 446
    Metodediskussion og -vurdering i det kvantitative projekt 449
    Læs mere 455

24. Argumentation 457
    Faglig og saglig argumentation 457
    Argumentationsterminologi 458
    Argumentationens elementer 458
    Hvor kan man hente sine argumenter? 461
    Argumentationsstruktur og argumentationsfraser 462
    Opgaven som ét argument 464
    Hvor står din argumentation i opgavens afsnit? 465
    Læs mere 466

25. Sprog 467
    Skriv videnskabeligt og akademisk 467
    Sproget skal være fagligt 470
    Sproget skal være klart og præcist 471
    Sproget skal være vejledende 474
    Sproget skal være korrekt 476
    Nutid, datid, fremtid eller …? 478
    Afsmitning og plagiat er forbudt 480
    Læs mere 480

26. Mundtlig præsentation og eksamen 481
    Mundtligt oplæg – hvad vil du tale om? 481
    Mundtligt forsvar 482
    Ikke referat af dit projekt 483
    Disposition 483
    Forberedelse og nervøsitet 484
    Manuskriptskabelon 485
    Hvis I er flere – gruppeforelæggelse 485
    Eksaminationen 486
    Skulle det ske 486
    Læs mere 487

27. Formidling 489
    Gør det anderledes end i bachelorprojektet 489
    Skriv en faglig artikel 490
    Hold et mundtligt oplæg på en konference eller et seminar 494
    Læs mere 496

Litteratur og resurser 497

Stikordsregister 511

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Christine Ploug Lindberg på cpl@samfundslitteratur.dk