Indledning 9
Af Christian Aabro
Den første læreplan for dagtilbud 10
Behovet for en ny styrket læreplan 12
Masteren: Et nyt pædagogisk grundlag 13
Den endelige udgave af det pædagogiske grundlag 20
Læreplanens dobbelte formål 21
Om bogens bidrag 22
Referencer 25
Kapitel 1
Om baggrunden for den styrkede pædagogiske læreplan 27
Af Andreas Rasch-Christensen
Evalueringer af den tidligere læreplan 30
Internationale tendenser og forskningsresultater 31
Pædagogiske værdier og det pædagogiske grundlag 33
Anvendelse 36
Læreplanen er kompleks, og det er godt 38
Referencer 39
Kapitel 2
Alsidig personlig udvikling 43
Af Ditte Winther-Lindqvist og Christian Aabro
Dannelse og den danske børnehavetradition 44
Om alsidig personlig udvikling i et udviklingspsykologisk perspektiv 47
Engagement 56
Livsduelighed 58
Gåpåmod 59
Deltagelseskompetence 60
En afsluttende anbefaling 61
Referencer 61
Kapitel 3
Social udvikling 65
Af Annegrethe Ahrenkiel
Det sociales dobbelte betydning 65
Socialitet og socialisering 66
Fra kompetencer til udvikling 67
Centrale begreber i læreplanstemaet 68
Demokrati og medindflydelse 69
Empati 71
Legens betydning 74
Det fremadrettede arbejde med social udvikling 77
Referencer 79
Kapitel 4
Kommunikation og sprog 83
Af Malene Slott og Christina Haandbæk Schmidt
Tidlig indsats 84
Temabeskrivelsen "Kommunikation og sprog" 88
Interaktioner 89
Sproglige rollemodeller 90
Fællesskaber 91
Afsluttende anbefalinger 93
Referencer 94
Kapitel 5
Krop, sanser og bevægelse 97
Af Sisse Winther Oreskov
Med kroppen i centrum 98
Kropslighed og dannelse 99
Sanseintegration 103
Læringsmiljøer, der bevæger 105
Rutiner 106
Børneinitierede aktiviteter 106
Vokseninitierede aktiviteter 108
Pædagogen som rollemodel 109
Børn med sansemotoriske vanskeligheder 110
Den risikofyldte leg 111
Rolig kontakt til kroppen 112
Afrundende betragtninger 113
Referencer 114
Kapitel 6
Natur, udeliv og science 119
Af Thorleif Frøkjær
Hvorfor er natur og udeliv vigtigt? 121
Pædagogens rolle 122
Baggrund for et skærpet tema 123
Science 124
Læringsmål i den styrkede pædagogiske læreplan 127
Konkrete eksempler på arbejdet med matematisk opmærksomhed 130
Hvordan oplever børn bæredygtighed? 133
Hvordan udvikles et fremtidigt miljøengagement? 135
Afslutning og en ny begyndelse 136
Referencer 138
Kapitel 7
Kultur, æstetik og fællesskab 143
Af Lise Jönsson Koumaditis
Børn og kultur 144
Temabeskrivelsen 147
Pædagogisk arbejde med "Kultur, æstetik og fællesskab" 152
Referencer 156
Kapitel 8
Når læringsbegrebet går over sine bredder 159
Af Anja Hvidtfeldt Stanek
Læringsbegrebets indtog i pædagogisk praksis 159
Det fælles pædagogiske grundlag 166
Et snævert læringsbegreb, der går over sine bredder 170
Er den kritiske stemme forstummet? 172
Referencer 173
Appendiks
Bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer 177
Bilag 1. Beskrivelse af læreplanstema nr. 1: Alsidig personlig udvikling 182
Bilag 2. Beskrivelse af læreplanstema nr. 2: Social udvikling 185
Bilag 3. Beskrivelse af læreplanstema nr. 3: Kommunikation og sprog 188
Bilag 4. Beskrivelse af læreplanstema nr. 4: Krop, sanser og bevægelse 191
Bilag 5. Beskrivelse af læreplanstema nr. 5: Natur, udeliv og science 194
Bilag 6. Beskrivelse af læreplanstema nr. 6: Kultur, æstetik og fællesskab 197
Bogens forfattere 201
Register 203