Bogcover til Den gode opgave på stx
Kig i bogen

Den gode opgave på stx

Håndbog til de flerfaglige forløb og større skriftlige opgaver

Den gode opgave på stx er til dig, der går i 1.-3. g på stx og skal til at arbejde med et flerfagligt forløb eller en større skriftlig opgave. 

Bogens centrale pointe er, at man i disse flerfaglige undersøgelser bør gå videnskabeligt til værks. Og det er noget, du skal træne i arbejdet med dine egne undersøgelser og opgaver. Her vil du med hjælp fra denne bog bl.a. kunne få svar på følgende centrale spørgsmål:

  • Hvordan laver man en god videnskabelig undersøgelse?
  • Hvordan dokumenterer og formidler man en flerfaglig undersøgelse i en større skriftlig opgave, og hvordan formidler man den mundtligt?
  • Hvordan og med hvilket formål kan man i en flerfaglig undersøgelse gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser?
  • Hvordan kan man arbejde med at opstille innovative løsningsforslag?

Som hjælp til at få videnskabsteori og metode ind i dine flerfaglige undersøgelser vil du i bogen blive præsenteret for Lotte Rienecker og Peter Stray Jørgensens pentagonmodel for den gode videnskabelige undersøgelse og opgave.

I bogen møder du desuden en masse aktiviteter og eksempler, der hjælper dig med at bruge det, du læser om, i dine egne undersøgelser og opgaver. Alle bogens afsnit er forsynet med et ikon, som angiver afsnittets sværhedsgrad, så du let kan gennemskue, om afsnittet understøtter basale, centrale eller mere avancerede undersøgelses- og skrivekompetencer. Bogen kan derfor bruges både i 1., 2. og 3. g, uanset dine faglige forudsætninger og ambitioner.

Køb af klassesæt: Kontakt forlaget på info@samfundslitteratur.dk

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2022), 345 pages
    ISBN: 9788759339053
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2022), 345 pages
    ISBN: 9788759341520
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

Indledning 9
   Bogens formål 9
   Bogens opbygning 9
   Sådan bruger du bogen 10

Del 1
Videnskabelige undersøgelser i gymnasiet 13
   1.1 Hvorfor lave videnskabelige undersøgelser i gymnasiet? 14
   1.2 Sådan arbejder man videnskabeligt 17
   1.3 Indholdet af en videnskabelig undersøgelse – Undersøgelsens pentagon 20

Del 2
Den gode start på en undersøgelse 29
   2.1 Det gode emne 30
   2.2 Den gode problemstilling 35
   2.3 Den gode problemformulering 39
   2.4 Undersøgelsens materialer 62
   2.5 Den gode formidling af undersøgelsen 77
   2.6 Den gode disposition 79

Del 3
God brug af metode og basal videnskabsteori 87

   3.1 Basale videnskabsteoretiske og metodiske overvejelser 89
   3.2 Viden 91
   3.3 Videnskabsteoretiske tilgange til viden og videnskab 99
   3.4 Undersøgelsestyper 107
   3.5 Empiri 116
   3.6 Teori, begreber og modeller 121
   3.7 Metode 133
   3.8 Løsningsorienterede undersøgelser med innovation 165
   3.9 Videnskabelige undersøgelseshandlinger 180

Del 4
Den gode undersøgelse 189

   4.1 Inden du går i gang med at skrive 189
   4.2 Standardstrukturen for en videnskabelig undersøgelse 196
   4.3 Forside og titel 201
   4.4 Resumé 201
   4.5 Indholdsfortegnelse 203
   4.6 Indledning 204
   4.7 Redegørende afsnit 208
   4.8 Metodeafsnit 215
   4.9 Analyse 221
   4.10 Fortolkning 226
   4.11 Præsentation af løsningsforslag 230
   4.12 Diskussion 233
   4.13 Vurdering 245
   4.14 Konklusion 249
   4.15 Perspektivering 253
   4.16 Litteratur- og materialeliste 257
   4.17 Bilag 257

Del 5
Den gode opgave 261

   5.1 Bedømmelseskriterier for en større skriftlig opgave på stx 263
   5.2 Tjek din undersøgelse 266
   5.3 Tjek din faglighed og flerfaglighed 268
   5.4 Tjek din løsning og innovation 272
   5.5 Tjek din argumentation 272
   5.6 Tjek din dokumentation 281
   5.7 Tjek din brug af metatekst 289
   5.8 Tjek det sproglige 295
   5.9 Tjek korrektur 301
   5.10 Tjek det formelle 304
   5.11 Hjælp hinanden 309

Del 6
Den gode mundtlige præsentation 313

   6.1 Mundtlig præsentation af en undersøgelse 313
   6.2 Forberedelse af den mundtlige præsentation 318

Begrebsliste 327

Til læreren 343

 

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk