Læreren står ofte alene, når der opstår vanskelige situationer, som kræver et etisk beredskab. I en presset situation skal man opfatte, hvad der sker, og handle hurtigt på en måde, som fungerer. Både når man står midt i situationen, og senere, når man skal stå til ansvar for sine handlinger.
Hvordan kan læreren ruste sig til dette moralske ansvar i en virkelighed, som bliver stadig mere kompleks? Hvordan skal en refleksiv professionsetik se ud, for at den kan inspirere og støtte læreren i sit arbejde?
Bogen understøtter udviklingen af læreres og de lærerstuderendes professionsetiske kompetencer, og udgangspunktet er tre cases fra henholdsvis indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen, som hver især rummer dilemmaer og valgsituationer.
Forfatterne diskuterer disse cases i lyset af de traditionelle og nutidige moralfilosofiske tankefigurer, som udgør bogens teoretiske ballast.
Den etiske lærer
Indholdsfortegnelse
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Forord . . . 7
Kapitel 1: Indledning . . . 9
Lærerprofession og etik . . . 9
Politiske, juridiske og institutionelle vilkår . . . 15
At arbejde med cases som udgangspunkt . . . 18
Bogens disposition . . . 20
Kapitel 2: Etisk teori . . . 23
Etiske tankefigurer . . . 24
Kapitel 3: At identificere, kvalificere og argumentere . . . 49
At identificere professionsetiske problemer . . . 50
At kvalificere forståelsen . . . 52
At argumentere for en handling . . . 53
Kaptitel 4: Du er dum, du er dum, jeg hader dig . . . 55
Identificering af professionsetiske problemer . . . 57
Kvalificering af de professionsetiske problemstillinger. . . 59
Kapitel 5: Pigen fra det ydre rum . . . 77
Identificering af professionsetiske problemer . . . 80
Kvalificering af de professionsetiske problemer . . . 83
Kapitel 6: En mentors dilemma . . . 109
Identificering af professionsetiske problemer . . . 111
Kvalificering af de professionsetiske problemer . . . 113
Kapitel 7: Etik i lærerprofessionens praksis . . . 139
Professionen, lærerens identitetskonstruktion og etik . . . 140
Læreridentitet i et markedsorienteret samfund . . . 143
Sårbarhed og konstruktiv refleksion i det professionelle rum . . . 145
Professionsetisk beredskab for det uforudsete . . . 148
Professionsetisk sprog tilgang til en etisk dimension . . . 150
Formel lovgivning og kontekstafhængighed, . . . 151
Litteratur . . . 155
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk