Celebritykultur | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Celebritykultur

Celebrities er ikke et nyt fænomen. Faktisk spiller celebritykulturen en central rolle i samfundet op gennem historien: Fra antikken til filmindustriens stjernesystem og influencere på sociale medier.

Celebritykultur præsenterer celebritykulturens centrale begreber og teorier og analyserer eksempler på celebritykultur inden for film, politik og...

Læs mere

Celebrities er ikke et nyt fænomen. Faktisk spiller celebritykulturen en central rolle i samfundet op gennem historien: Fra antikken til filmindustriens stjernesystem og influencere på sociale medier.

Celebritykultur præsenterer celebritykulturens centrale begreber og teorier og analyserer eksempler på celebritykultur inden for film, politik og videnskab. Bogen giver indsigt i, hvordan celebritykultur udfolder sig i mediegenrer som portrætdokumentaren, profiler på Instagram og prisuddelingsshows.

Bogen er den første samlede introduktion på dansk til den nyeste forskning i celebritykultur og medier. Den kombinerer æstetiske og sociologiske perspektiver og belyser både, hvordan celebrities fremstilles, og hvordan modtageren aktivt bruger dem. Med bogen sætter Helle Kannik Haastrup fænomenet i et mediehistorisk perspektiv, og hun viser gennem konkrete analyser, hvilken betydning celebritykulturen har i den aktuelle mediekultur.

Celebritykultur kan bruges i medievidenskabelige fag på universiteter og læreruddannelser og kan læses af alle med interesse i den aktuelle mediekultur og i mediegenrer.

Helle Kannik Haastrup er lektor, ph.d., i medievidenskab ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2020), 
161 sider
Vejl. Pris
169,-
ISBN 9788759321720
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2020), 
161 sider
Vejl. Pris
135,-
ISBN 9788759328774

Yderligere information

INTRODUKTION 9
Litteratur 13

Kapitel 1
CELEBRITYKULTURENS TEORIER 14

Celebritykulturen som system 15
Hvad er en celebrity? 17
   Berømmelse som udødelighed 17
   Forskellige typer af berømmelse 18
   Berømmelse i forhold til privatliv 19
Den demotiske drejning 21
Hvad kræver det for at blive berømt? 22
   Synlighed: Kampen for og om synligheden 22
   Konkurrence 23
   Hierarki 23
Forfaldsperspektivet 24
Celebritykulturen og mediepanikken 28
Kulturanalysen 31
Celebritymatricen 34
   Synligt forbrug 34
   Karisma 35
   Den protestantiske arbejdsmoral 35
Autenticitet - den både ordinære og ekstraordinære filmstjerne 36
Opsummering 38
Litteratur 40

Kapitel 2
CELEBRITYKULTURENS HISTORIE OG HOLLYWOODS STJERNESYSTEM 43

Antikken og udødeligheden 44
Renæssancen og avancement 45
Fra teateret til Hollywoods stjernesystem 47
Filmmagasiner og filmstjerner 49
Stjernesystemet i Hollywood 51
Filmindustriens brug af stjerner i dag 53
Filmstjernen som brand 56
Opsummering 57
Litteratur 59

Kapitel 3
CELEBRITYKULTUREN,  MODTAGEREN OG FANKULTUREN 60

Celebritykulturen og modtageren - fællesskab, selskabelighed og værdier 61
Den parasociale relation 64
Intimitet på afstand og 'det refleksive selv' 65
Filmstjernen som ressource og rollemodel 68
Læsestrategier i celebritykulturen 70
Fankultur, filmsmag og celebritykultur 73
   Filmkultur og fankultur på tværs af fin- og populærkultur 75
Fankultur og politik 77
Opsummering 78
Litteratur 80

Kapitel 4
DEN KOMPLEKSE PORTRÆTDOKUMENTAR: POLITIKEREN SOM CELEBRITY 82

Den moderne portrætdokumentar - en kort historik 84
Portrætdokumentaren som genre - de fire typer 86
Politikeren som celebrity i medierne: Navigering i 'middle region' 91
Politikeren i celebritykulturen: Æstetik, kontekst og de tre sfærer 96
Analyse af portrætdokumentaren Svend 99
   En rammefortælling 99
   Det hverdagslige og det offentlige 101
   En øl med Nyrup - på den anden side af opgøret 102
   Et intimt og komplekst portræt 103
   Kontekst for Svend 104
Analysemodel: Portrætdokumentar med politikeren som celebrity 105
Litteratur 106

Kapitel 5
CELEBRITYKULTUR  PÅ INSTAGRAM: CELEBRITYAKTIVISTEN 108

Celebrities på de sociale medier: Micro-celebrity og influencer 109
Det præsentationelle regime 115
Celebritystrategier for præsentation af 'selv' på sociale medier 117
Strategier for humanitær celebrityaktivisme 120
Analyse af @emmawatson: Hermione som feministisk aktivist 125
   FN-aktivisme, bogklub og mode på @emmawatson 126
   Time's Up-aktivisme og #MeToo 128
   Celebrityaktivismestrategier og feministisk aktion 130
Opsummering 131
Analysemodel: Celebrityprofil på Instagram 133
Litteratur 134

Kapitel 6
PRISUDDELINGER OG CELEBRITYKULTUR: NOBEL OG OSCAR SOM MEDIEBEGIVENHEDER 137

Prisuddelingens funktion i celebritykulturen 138
En kort historik - Nobel og Oscar 140
Mediebegivenheden og prisuddelingsshowet 143
Analyse af Oscar- og Nobelprisuddelinger 147
   Den røde løber: Oscar og Nobel 149
   Nobelprisuddelingen og takketalen 154
   Oscarprisuddelingen og takketalen 157
Opsummering 159
Analysemodel: Prisuddelingen som mediebegivenhed 160
Litteratur 161

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.