Content section
Børn, unge og medier
Køb bogen
Yderligere information
Kapitel 1
INDLEDNING 7
Bogens formål 8
Hvad handler bogen om? 8
Hvad handler bogen ikke om? 9
Mediebrug i kontekst 10
Tidligere debatter om børn, unge og medier 11
Aktuelle debatter 13
Forskningens udfordringer 14
Vigtigt at stille åbne og brede spørgsmål 15
Ingen simple svar 16
Børn og unges egne perspektiver 17
Forskellige forskningstraditioner 19
Bogens teoretiske perspektiver 20
Bogens fokus og videre opbygning 22
Kapitel 2
PRAKSISSER I BEVÆGELSE 23
Medialisering som grundvilkår 23
En praksisorienteret forståelse af mediebrug 26
Mediepraksisser i hverdagen 28
Medieudviklingen de seneste år 30
Medier til information og underholdning 30
Fra forbrugere til (nu også) producenter 32
Fra web til mobil 33
Fra tekstbaseret til billedbåret 36
Kommercialisering, forretningsmodeller og algoritmer som rammesætning 37
Kapitel 3
MEDIER OG LEGEPRAKSIS 39
Leg og medier hænger sammen 40
Leg med medier - legemedier 42
Legepraksis og selskabelighed 43
Tre forskellige legetyper 45
Sanselig leg med medier 47
Virtuel (fantasi)leg med medier 50
Selskabelig leg med medier 55
Opsamling 60
Kapitel 4
SOCIALE RELATIONER 61
Børn og unges venskaber 62
Det klassiske venskabsbegreb 63
Venskabsbegrebet under forandring 65
Ven eller blot forbindelse? 67
Tre typer af relationer 68
At vedligeholde sociale relationer med medier 74
Når stærke relationer kun eksisterer online 76
Likes som interaktionsform 78
Algoritmer som rammesætning 81
At føle sig uden for fællesskabet 83
Digital mobning 85
Opsamling 87
Kapitel 5
IDENTITET OG SELVFREMSTILLING 89
Identitetsarbejde med medier 90
Et mangfoldigt begreb 92
Selvfremstilling i et historisk perspektiv 97
Identitet i praksis og som livsfortælling 99
Kollaborative identitetsfremstillinger 103
Selfies som identitetspraksis 105
Microcelebrities og identitet 108
Opsamling 111
Kapitel 6
BØRN OG UNGE I ET DATAFICERET SAMFUND 113
Børn og unge som digitale medborgere 113
Ret til beskyttelse og til deltagelse 116
Børn og unges mediekultur i et big data-samfund 118
Hvordan forstår børn og unge selv data og privacy? 120
Diskussionen om (digital) dannelse 123
Beskyttelse af alle børn? 125
Fremtidige forskningsperspektiver 126
LITTERATUR 129
INDEKS 143
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplarer ikke til rådighed
Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.
Læs mere om vores betingelserHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.