Børnene i kvarteret - kvarteret i børnene er en skildring af, hvordan børn oplever deres nærmeste fysiske og sociale omgivelser: hjemmet, skolen og fritidsinstitutionen - samt ikke mindst ruterne der forbinder disse tre hjørner i børnenes "institutionaliserede trekant".
Bogen, som er baseret på et omfattende empirisk studium af børns hverdagsliv i fire forskellige typer kvarterer, lader børnenes egne beretninger stå i centrum og giver derved en detaljerig beskrivelse af en verden i børnehøjde: betydningsfulde steder, ting og hændelser i kvarterene; fra butikker til huler, fra legepladser til cykelruter, fra fulde folk og børnelokkere til kammerater og naboer.
Bag ved fortællingerne danner sig billeder af, hvordan forskellige kvarterer funktionelt og fysisk skaber forskellige livsbetingelser, men også hvordan børn - igennem fortællinger og kropslig handling - er med til at skabe det kvarter, som de er en del af.
Børnene i kvarteret - kvarteret i børnene henvender sig til to målgrupper: dels studerende, undervisere og forskere inden for de pædagogiske uddannelser, og dels folk, som er beskæftiget med byplanlægning og offentlig administration inden for børneområdet.