Bogcover til Børnelitteratur i en medietid
Kig i bogen

Børnelitteratur i en medietid

Mellemværender mellem litteraturteorier, udtryksformer og læsere

Børnelitteratur udvikler sig i dialog med nye medier og digitale muligheder. Det stiller nye krav til dem, der underviser i og formidler litteratur til børn og unge, og det er dét, denne bog handler om.

  • Hvordan udvikler billedbøger, børneromaner, digitale fortællinger og ungdomslitteratur sig i en medietid?
  • Hvad siger aktuel forskning om børnelitteratur og litteraturundervisning i skolen?
  • Hvor er litteratur for børn og unge og litteraturdidaktikken på vej hen?

Disse spørgsmål svarer Børnelitteratur i en medietid på ud fra forskningsbaseret viden og en lang række konkrete eksempler på litteratur for børn og unge. I bogen møder du både “nyklassikere”, der ofte bliver læst i skolen, og helt nye værker.

Litteraturundervisningen skal være sansende, skabende og verdensvendt, og forfatteren har derfor udvalgt tekster, der gennem skrift, billeder og lyd inspirerer læseren til at møde teksterne med “sanserne forrest”. I stedet for at interessere os for, hvad børnelitteratur er, skal vi se på, hvad den gør.

Bogen henvender sig til lærerstuderende, studerende ved efter- og videreuddannelse samt dansklærere i grundskolen.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2023), 249 pages
    ISBN: 9788759338971
    Academic Books
    273,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Det er en bog, der på fornem vis forvalter professionernes praksistilknytning. Teorien er på plads og alt illustreres med en lang række "praksisglimt"." – folkeskolen.dk

"Børnelitteratur i en medietid er en virkelig interessant bog, der til trods for at den favner et utroligt bredt felt synes ar komme fint i mål med sit forehavende." – Kulturkapellet

"Ayoe Quist Henkel er en skarp formidler, hvis faglitterære materiale henvender sig til den nysgerrige læser, men i høj grad også til studerende." – Litteratursiden.dk

"Dette er et overflødighedshorn af en velskrevet, rig og flot invitation til læseren, læreren, formidleren, hvem det nu måtte falde i den lod at få bogen i hænderne: Læs løs. Med sanserne forrest." – Børn og Bøger

"Rigtig spændende læsning, hvor teori og forskning bliver krydret med små praksisglimt, der viser hvordan forskelligt litteratur kan anvendes." – Litteratur til danskfaget


Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord 9

Indledning 11

Kapitel 1
Børnelitteratur i en medietid 25

Kapitel 2
Teoretiske udgangspunkter 49

Kapitel 3
Intermedial analyse af den digitale fortælling NORD 77

Kapitel 4
Billedbøger i intermedial og materiel belysning 95

Kapitel 5
Børnebøger i forskellige æstetiske dragter 129

Kapitel 6
Ungdomslitteratur – generelt og i intermedial belysning 161

Kapitel 7
Det litteraturdidaktiske landskab 179

Kapitel 8
Litteraturdidaktik i en medietid – at gribe og få greb om litteraturen 195

Ordforklaringer 224

Liste over børnelitteratur, der nævnes i bogen 229

Eksempler på undervisningsforløb 233

Tak 235

Litteraturliste 237

Indeks 245

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Christine Ploug Lindberg på cpl@samfundslitteratur.dk