Billede, pædagogik og magt - postmoderne optikker i det billedpædagogiske felt sætter dansk og skandinavisk billedpædagogik ind i sociologiske og historiske rammer.
Helene Illeris giver dermed langt bredere perspektiver på billedundervisningen, end der hidtil har været tradition for.
Med udgangspunkt i sociologen Pierre Bourdieus teori om sociale felter og filosoffen Michel Foucaults genealogiske studier af magt/viden-konstruktioner i moderne samfundsformer genfortæller Helene Illeris billedpædagogikkens historie.
Fortællingen tager sit udgangspunkt i undervisningen i 'ritzen og malen' på renæssancens ridderakademier, og slutter med introduktionen af begreber som 'multikulturel billedpædagogik' og 'visuel kultur' i det billedpædagogiske felt.
Indledningsvis gives en omhyggelig introduktion til den anvendte teori, og bogen afsluttes med forfatterens personlige overvejelser over, hvorledes der kan arbejdes med postmoderne optikker i en nutidig billedpædagogisk praksis.
Bogen giver svar på følgende spørgsmål:
- Hvilke værdier lægges der vægt på i undervisningen i billedfag i danske og skandinaviske skoler?
- Hvilke syn på børn, på billeder og på undervisning har været bestemmende for skolefagene Tegning, Formning og Billedkunst?·
- Hvordan kan man undervise i reception og produktion af billeder på en måde, der medtænker den billedvirkelighed, vi lever i i dagens samfund?
Billede, pædagogik og magt
- postmoderne optikker i det billedpædagogiske felt
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik