Barndommens organisering undersøger og diskuterer barndom som et samfundsmæssigt fænomen. Udgangspunktet er, at de senere års børneforskning har forsømt at medtænke og analysere de rammer, som samfundet skaber for børn.
De samfundsmæssige rammer er hverken statiske, entydige eller deterministiske. De skabes og organiseres af mennesker med intentioner, som handler både i forhold til konkrete rum og fællesskaber og i relation til abstrakte diskurser og ideologier. Samtidig er disse mennesker underlagt samfundspolitiske og andre strukturelle vilkår.
Det er forfatternes mål at pege på den mangfoldighed af organiseringsprocesser, der på forskellig vis bidrager til at skabe barndommens rum, de symbolske såvel som de materielle.
Institutioner og institutionalisering er gennemgående temaer, og artiklerne inddrager mange eksempler fra danske børneinstitutioner ikke for at analysere det særligt danske ved barndom, men fordi Danmark med dets mange velfærdsinstitutioner for børn er et godt vindue til at få øje på barndommens organisering.
Bogens artikler er skrevet af seks erfarne barndomsforskere med pædagogisk, sociologisk og antropologisk baggrund.