Forord 9
Introduktion 11
Bogens ide 11
Videnskab 17
Videnskabsteori 18
Den videnskabelige opgave 24
Metakommunikation i videnskabelige opgaver 25
To refleksionstyper i videnskabelige opgaver 28
Videnskabelige objekter 29
To objekttyper i videnskabelige opgaver 31
Refleksionsspørgsmål 36
1. Eklekticisme 39
Eklekticisme i videnskaberne 39
Argumenter for og imod eklekticisme 44
To eklektiske opgavemodeller 46
Tværdisciplinær videnskab 50
Refleksionsspørgsmål 54
2. Teorier 57
Teorier i videnskaberne 57
Thomas Kuhns paradigmebegreb 60
Systematologien: Den videnskabelige teoris tre planer 62
Tre typer af teoretisk spændvidde 71
Teoriers varierende afstand til problemet 75
Refleksionsspørgsmål 77
3. Begreber 79
Begreber i videnskaberne 79
Begreber i videnskabelige opgaver 80
Begreber, der beskriver ikke-observerbare forhold 81
Empiriske og teoretiske begreber 82
Teoriintern og teoriekstern analyse af begreber 89
Refleksionsspørgsmål 91
4. Modeller 93
Modeller i videnskaberne 93
Fire grundmodeller 97
Seks hyppigt anvendte modeller inden for human- og samfundsvidenskaberne 98
Modeller i videnskabelige opgaver 116
Refleksionsspørgsmål 121
5. Erkendelsesinteresse 123
Erkendelsesinteresse i videnskaberne 124
Centrale teoriers grundvidenskabelige tilhørsforhold 126
Ideologi og verdensanskuelse 134
Empirisk og teoretisk erkendelsesinteresse i videnskabelige opgaver 141
Refleksionsspørgsmål 149
6. Subjekt/objekt-modstillingen 151
Subjekt/objekt-modstillingen i videnskaberne 151
Grundlagsproblemer 156
Subjekt/objekt i de tre grundvidenskaber 158
Koblingen mellem subjekt/objekt-modstillingen og grundlagsproblem 161
Forskellige opfattelser af objektivitet 164
Refleksionsspørgsmål 170
7. Subjektsyn 173
Subjektet i videnskaberne 174
Det centrerede subjektsyn 182
Det decentrerede subjektsyn 186
Det multiple subjektsyn 193
Opsummering af det centrerede, det decentrerede og det multiple subjektsyn 202
Model til brug ved analyse af subjektsynet 204
Refleksionsspørgsmål 206
8. Epistemologi 209
Epistemologi i videnskaberne 209
Tre videnssyn 210
De tre primærepistemologier 213
Empirisme 214
Rationalisme 215
Transcendentalfilosofi 217
Integration af de tre epistemologier: Kritisk realisme 219
Metodisk og ontologisk reduktion 222
Refleksionsspørgsmål 228
9. Ontologi 231
Ontologi i videnskaberne 231
Ontologi som en bestemmelse af teoriers genstandsfelt 233
Kvadrantmodellen: En model over forskellige teoriers perspektiv på samme genstandsfelt 235
De to primærontologier 240
Varianter af konstruktivisme 241
Idealismen 243
Materialismen 246
Fordele og ulemper ved idealisme og materialisme 250
Refleksionsspørgsmål 253
10. Opgaveskabelon 255
Opgaveskabelonens afsnit og dele 257
Del 1: Rammesætning 259
Del 2: Teori, empiri og metode 269
Del 3: Refleksioner 272
11. Afslutning: En model over en tværgående tankeproces 275
Problembestemmelse 276
Introduktion til fasemodellen 277
Eklekticisme i faser og forklaringskraft på flere niveauer 281
Videnskabsteori og tværdisciplinær problembehandling 281
Figuroversigt 285
Litteratur 287
Indeks 305