Søgefelt

Content section

Online ethos

Webretorik i politiske kampagner, blogs og wikis

At kommunikere overbevisende handler ikke bare om, hvad der bliver sagt, eller hvordan det siges, men også om hvem der siger det. Sådan lyder lærdommen fra den klassiske retorik og begrebet om afsenderes karakter og troværdighed.

Online ethos ser på, hvordan ethos etableres og aflæses i online miljøer, hvor vi ofte ikke ved, hvem de faktiske...

Læs mere

At kommunikere overbevisende handler ikke bare om, hvad der bliver sagt, eller hvordan det siges, men også om hvem der siger det. Sådan lyder lærdommen fra den klassiske retorik og begrebet om afsenderes karakter og troværdighed.

Online ethos ser på, hvordan ethos etableres og aflæses i online miljøer, hvor vi ofte ikke ved, hvem de faktiske personer bag kommunikationen er.

Tre casestudier demonstrerer retorisk kritik af karakterfremstillingen på politikeres kampagnesites, personlige weblogs og i Wikipedia. Casestudierne viser bl.a., hvordan afsendertroværdighed realiseres i netstedernes design som miljøer for interaktion, og at online ethos ikke så meget synes at være et spørgsmål om, hvem vi finder pålidelig og tror på deres ord - men mere om hvis selskab vi synes om og finder bemyndigende.

Bogen bidrager til at skabe opmærksomhed omkring, hvordan retorik udspiller sig i digitale tekstformer, og hvordan vi kan læse og udforme webretorik. Læseren får en indføring i klassiske og senmoderne teorier om ethos, ligesom retorisk kritik præsenteres som analytisk disciplin.

Desuden diskuteres det løbende, hvordan tekstanalytikere kan gå meningsfuldt og forsvarligt til studiet af webretorik.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2008), 
256 sider
Vejl. Pris
299,-
ISBN 9788759314098

Anmeldelser

Medier

"Selvom indholdet er komplekst, bliver man som læser holdt i hånden undervejs. Hoff-Clausen inviterer os indenfor på sit åbne forskningsværksted ved at eksplicitere hvordan hun har undersøgt de tre cases, hvorfor hun metodisk går frem som hun gør, samt i hvilken rækkefølge resultaterne vil blive forelagt."

... Læs mere
Medier

"Selvom indholdet er komplekst, bliver man som læser holdt i hånden undervejs. Hoff-Clausen inviterer os indenfor på sit åbne forskningsværksted ved at eksplicitere hvordan hun har undersøgt de tre cases, hvorfor hun metodisk går frem som hun gør, samt i hvilken rækkefølge resultaterne vil blive forelagt."

Lisca Maria Findahl i Kommunikation og Sprog, januar 2009

 

"Sproget er klart og dynamisk, de interessante pointer starter allerede på de første sider, og når man lukker bogen, er man mange indsigter rigere - både hvad angår ethos online og hvad angår den retoriske kritik af webmediet i det hele taget."

Tanja Juul Christensen på Kommunikations Forum, 9. februar 2009

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Forord ... 9

1. Hvad gør det, hvem der taler ... 11

2. Ethos i antikken og det 20.-21. århundrede ... 29

3. Retorisk kritik   fra tale til webtekst ... 55

4. Den overbevisende politiker online: Ritt i nye rammer ... 77

5. Bloggens karakter: Mellem individ og fællesskab ... 137

6. Open source credibility: En brugerudviklet retors troværdighed165

7. Det gør en forskel, hvem der taler ... 209

Bilag ... 237

Litteratur ... 241

Resumé: Online ethos ... 254


Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.