Mål i dansk (med bilag) | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Mål i dansk (med bilag)

Mål i dansk handler om vejen fra Fælles Mål 2015 til mål i danskundervisningens praksis.

 Bogen henvender sig til lærere, vejledere og studerende og behandler grundigt:

 ·  Mål i dansk i undervisningsplan og årsplan

·   Progression, undervisningsdifferentiering og evaluering i danskfaget

·   Mulige veje fra hvert af Fælles Måls...

Læs mere

Mål i dansk handler om vejen fra Fælles Mål 2015 til mål i danskundervisningens praksis.

 Bogen henvender sig til lærere, vejledere og studerende og behandler grundigt:

 ·  Mål i dansk i undervisningsplan og årsplan

·   Progression, undervisningsdifferentiering og evaluering i danskfaget

·   Mulige veje fra hvert af Fælles Måls fire kompetenceområder: Læsning, Fremstilling, Fortolkning og Kommunikation til mål i praksis

 Bogen er en hjælp til at blive fortrolig med Fælles Mål i dansk, og med talrige eksempler foreslår forfatteren forskellige veje gennem mylderet af mål frem mod kompetencerne. Der er forslag til, hvordan man formulerer tydelige mål for et undervisningsforløb, og hvordan man kan finde særlige muligheder for undervisningsdifferentiering og evaluering i danskfaget. Desuden er der et eksempel på, hvordan man kan arbejde med en årsplan.

 Til bogen hører også et særskilt bilag, hvori alle Fælles Mål for faget er opstillet grafisk i en række overskuelige oversigter. Disse kan med fordel anvendes som støtte undervejs i læsningen af bogen.

 Mål i dansk, 2. udgave behandler de samme områder som forgængeren Læringsmål i dansk, nu med flere dele uddybet, flere eksempler og flere forslag til praksis.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
2. udgave (2017), 
152 sider
Vejl. Pris
70,-
ISBN 9788759329306
E-bog (VitalSource Bookshelf)
2. udgave (2017), 
152 sider
Vejl. Pris
183,-
ISBN 9788759329993

Anmeldelser

Underviser

Bogen er særdeles velegnet til dansk, og jeg formoder at den vil blive benyttet på alle moduler og i begge aldersspecialiseringer fint at der er flere eksempler fra 5. klasse, eftersom 4.-5. og 6. klasse er med i både yngst- og ældst-uddannelsen. Begrundelse for at vælge bogen er, at den er velskrevet; at den giver afklarende svar på ændringer fra Fælles Mål 2009 til Fælles Mål 15; at... Læs mere

Underviser

Bogen er særdeles velegnet til dansk, og jeg formoder at den vil blive benyttet på alle moduler og i begge aldersspecialiseringer fint at der er flere eksempler fra 5. klasse, eftersom 4.-5. og 6. klasse er med i både yngst- og ældst-uddannelsen. Begrundelse for at vælge bogen er, at den er velskrevet; at den giver afklarende svar på ændringer fra Fælles Mål 2009 til Fælles Mål 15; at bilaget er langt mere læseligt end den digitale udgave; at bogen sammenholder målsætning, differentiering og evaluering; at bogen giver konkrete eksempler på læringsmålformuleringer og meget mere. Alt i alt bliver læseren taget ved hånden, og jeg formoder at Undervisningsministeriet er taknemmelige for udgivelsen, da deres egen fremstilling af Fælles Mål på nettet er en kompleks affære.

Linda Breum Andersen, Cand. pæd. i dansk, lektor, VIA Læreruddannelsen

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Indhold

Indledning 7
  DE STORE LINJER I MÅL OG MENING 7
  LÆSEVEJLEDNING 11

Kapitel 1 · Mål i dansk 15
  FÆLLES MÅL 16
  FOKUS PÅ TYDELIGE MÅL 18
  ÆNDRINGER AF TRADITIONER 21
  FORMÅLSPARAGRAFFEN OG DANNELSEN 24
  ELEVERS MEDBESTEMMELSE 27

Kapitel 2 · Mål på flere planer 31
  OPSTILLINGEN AF FÆLLES MÅL 32
  HVAD ER DET, ELEVERNE SKAL LÆRE I DANSK? 33
  FLERE SLAGS MÅL 35

Kapitel 3 · Mål i årsplan og undervisningsplan 41
  FRA FÆLLES MÅL TIL ÅRSPLAN 42
  ET ÅR MED DANSK I FEMTE 45
  FORMULERING AF MÅL 48
  VIDEN PÅ LAGER OG VIDEN I BRUG 49
  TYDELIGE MÅL, DER KAN BRUGES 51

Kapitel 4 · Progression, undervisningsdifferentiering og evaluering 65
  FAGLIG PROGRESSION 66
  UNDERVISNINGSDIFFERENTIERING 70
  EVALUERING SOM FORUDSÆTNING FOR DIFFERENTIERING 79
  DANSKFAGET I SAMSPIL MED ANDRE FAG 82
  MÅL OG FÆLLES MÅL 84

Kapitel 5 · Fire kompetenceområder eksempler på omsætning af mål 87
  LÆSEVEJLEDNING 88
  LÆSNING 89
  LÆSNING I 5. KLASSE 93
  LÆSNING I 7. KLASSE 98
  MÅLPAR OM AT FINDE TEKST 101
  MÅLPAR OM SPROGFORSTÅELSE 103
  FREMSTILLING 105
  FREMSTILLING I 2. KLASSE 112
  FREMSTILLING I 7. KLASSE 117
  MÅLPAR OM AT FREMSTILLE 119
  MÅLPAR OM AT LÆSE KORREKTUR 124
  FORTOLKNING 127
  FORTOLKNING I 1. KLASSE 131
  FORTOLKNING I 5. KLASSE 134
  MÅLPAR OM UNDERSØGELSE 136
  KOMMUNIKATION 140
  KOMMUNIKATION I 3. KLASSE 142
  MÅLPAR OM DIALOG 145
  OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER OG UDFORDRINGSOPGAVER 147

Litteratur 149

Indeks 151

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.